Medifon kehittää APTEEKKI-tuotesarjaa.

tytäryhtiöt

Tytäryhtiöt täydentävät Apteekkariliiton palveluvalikoimaa apteekeille.

MEDIFON

Oy Medifon Ab
Perustettu: 1981
Liikevaihto 2021: noin 74 miljoonaa euroa
Henkilökunta: 57
Toimitusjohtaja: Mika Flink

Medifon on apteekkien oma tukkukauppa, jakelija ja maahantuoja. Yhtiö jakelee omat ja jakelupäämiestensä tuotteet Espoossa sijaitsevasta jakelukeskuksestaan koko Suomen alueelle. Medifon vastaa Apteekkariliiton jäsenapteekkien oman APTEEKKI-tuotesarjan tuotteiden hankinnasta, jakelusta ja markkinoinnista.

Tämän lisäksi yhtiö markkinoi ja jakelee muita vapaakaupan tuotteita ja apteekkien erikoistarvikkeita. Yhtiöllä on myös lääketukkukauppaoikeudet.

PHARMADATA

Pharmadata Oy
Perustettu: 1989
Liikevaihto 2021: 7,4 miljoonaa euroa
Henkilökunta: 46
Toimitusjohtaja: Ilkka Toivola

Pharmadata on johtava apteekkialan tietojärjestelmiä ja tietoliikenneratkaisuja tuottava yritys. Sen tuotteita ovat apteekkijärjestelmät pd³ ja Salix sekä Apteekkiverkko, EasyMedi, SecureMedi, Procuro, Presto ja muut pd-tuotteet. Pharmadata tarjoaa lisäksi Service Desk -palveluita, ohjelmistokoulutusta, projekti- ja apteekkikohtaisia palveluita sekä automatisoituja laskutuspalveluita.

PHARMAPRESS

PharmaPress Oy
Perustettu: 1997
Liikevaihto 2021: 1,12 miljoonaa euroa
Henkilökunta: 2 + 5 (oto)
Toimitusjohtaja: Erkki Kostiainen

PharmaPress on viestintä- ja kustannusyhtiö, joka tuottaa Apteekkariliitolle ja liiton jäsenille laadukkaita ja vaikuttavia viestintäpalveluita. Yhtiö kustantaa ja julkaisee apteekkialan lehtiä: APTEEKKARI on suunnattu apteekkareille ja apteekkareiden sidosryhmille, Terveydeksi! apteekkien asiakkaille ja Meidän APTEEKKI apteekkareille, heidän henkilökunnilleen ja alan opiskelijoille.

Lisäksi yhtiö tuottaa täydennyskoulutusta apteekkien henkilökunnille, järjestää alan tapahtumia ja näyttelyitä sekä kustantaa kirjoja, oppaita ja muita painotuotteita sekä niiden sähköisiä sovelluksia.

FARMANIA

Farmania Oy
Perustettu: 2012
Omistus: Apteekkariliitto 75 %
Liikevaihto 2021: 7,1 miljoonaa euroa
Henkilökunta: Noin 250
Toimitusjohtaja: Marianne Hovi

Farmania on apteekkien henkilöstövuokrauspalveluiden markkinajohtaja, jonka tavoitteena on tarjota asiakkailleen mahdollisimman sujuva arki. Yhtiö työllistää noin 250 lääkealan ammattilaista ympäri Suomea. Farmania tarjoaa asiakkailleen henkilökohtaista, tarpeisiin räätälöityä henkilöstöpalvelua. Apteekin digituki -palvelu auttaa apteekkeja verkkoapteekin perustamisessa ja kouluttaa apteekkilaisia verkkoapteekkiin sekä someen liittyvissä asioissa. Yhtiö tarjoaa palveluita myös lääketeollisuudelle ja terveysalan yrityksille.

17.10.2022 / AF