Apteekin verotus

Lääkelain säädöksistä johtuen apteekin yritysmuoto on toiminimi ja apteekkari toiminimiyrittäjä.

Apteekin tulos verotetaan siksi apteekkarin henkilökohtaisena tulona. Apteekkarit maksavat veroja apteekin tuloksesta keskimäärin 40 prosenttia. Apteekkarin verotus on selvästi kireämpää kuin osakeyhtiömuodossa toimivan yrittäjän.

Marraskuun veropäivän tulolistauksissa apteekkarin verotettavaksi tuloksi on merkitty apteekin voitto ennen veroja sekä mahdolliset apteekkitoimintaan liittymättömät pääoma- ja ansiotulot. Verotustiedoissa apteekkarille merkityt tulot eivät siten ole vertailukelpoisia osakeyhtiömuodossa toimivan yrittäjän tai palkansaajan tuloihin.

Tuloverojen lisäksi apteekkarit maksavat valtiolle apteekkiveroa apteekin lääkemyynnin liikevaihdon perusteella. Verolla tasataan erikokoisten apteekkien tuloja ja leikataan etenkin suurten apteekkien tuloja valtiolle.

Vuodelta 2022 apteekkarit maksoivat valtiolle apteekkiveroa 189 miljoonaa euroa ja tuloveroja 64 miljoonaa euroa, eli yhteensä 253 miljoonaa euroa.

Pienessä apteekissa yrittäjän roolissa toimivan apteekkarin todelliset ansiot voivat jäädä pienemmiksi kuin työsuhteessa toimivan, suurta apteekkia hoitavan proviisorin, vaikka apteekkari yrittäjänä työllistää, ottaa yritykseen sisältyvät riskit ja vastaa koko omaisuudellaan yrityksestään toisin kuin osakeyhtiössä, jossa omistajan taloudellinen vastuu rajoittuu osakepääomaan.

Verojalanjälki

Toimialan verojalanjäljellä tarkoitetaan yksityisten apteekkien toiminnasta yhteiskunnalle kertyviä verotuloja ja veroluonteisia maksuja. Toimialan verojalanjälki oli vuonna 2022 yhteensä 416 miljoonaa euroa. Verojalanjäljen suurin erä oli apteekkareiden valtiolle maksamat apteekkiverot, 189 miljoonaa euroa.

Suomen apteekkijärjestelmän ansiosta kaikki lääkemyynnistä perittävät verot jäävät Suomeen.

Edellä mainitussa ei ole huomioitu yliopistojen apteekkien maksamia veroja ja maksuja.

8.3.2024 / EK