Tiedotteet  |  27.02.2023

Tilastokeskus: Reseptilääkkeet halpenivat edelleen vuoden takaisesta tammikuussa

Reseptilääkkeet olivat liki 4 prosenttia halvempia kuin viime vuoden tammikuussa. Samaan aikaan elintarvikkeet kallistuivat yli 16 prosenttia.

Ei-korvattavien reseptilääkkeiden halpeneminen hillitsi jälleen tammikuussa kuluttajahintojen nousua.

Tilastokeskuksen mukaan reseptilääkkeet halpenivat vuoden takaisesta 3,7 prosenttia. Keskimäärin lääkevalmisteet, hoitolaitteet ja -välineet halpenivat reilun prosentin.

Samaan aikaan elintarvikkeet kallistuivat yli 16 prosenttia, asuminen ja energia lähes 12 prosenttia ja esimerkiksi taksimatkat noin 5,5 prosenttia.

Itsehoitolääkkeet kallistuivat vuoden takaiseen verrattuna alle prosentin.

Kaiken kaikkiaan inflaatio hidastui tammikuussa 8,4 prosenttiin.

Lääketaksan leikkaus alentaa hintoja

Reseptilääkkeiden kuluttajahintojen lasku on osaltaan jarruttanut inflaatiota jo usean kuukauden ajan. Tammikuun alusta voimaan tullut reseptilääkkeiden lääketaksan leikkaus alentaa hintoja entisestään.

Lääketaksan leikkauksesta johtuva hinnanalennus vaihtelee 0,2 prosentista 9 prosenttiin riippuen lääkkeen tukkuhinnasta.

Hinta laski eniten erittäin kalliissa lääkkeissä: esimerkiksi joulukuun viimeisenä päivänä 15 000 euroa maksanut lääke maksoi tammikuun ensimmäisenä päivänä noin 13 800 euroa.

Sata euroa maksanut lääke halpeni 1,43 euroa. Alle 10 euroa maksavat lääkkeet halpenivat noin kaksi prosenttia. Keskimäärin reseptilääkkeiden hinnat laskivat 5,7 prosenttia.

Kymmenen vuoden tarkastelussa (tammikuu 2013 – joulukuu 2022) reseptilääkkeiden kuluttajahinnat ovat laskeneet lähes 13 prosenttia. Samaan aikaan kuluttajahinnat ovat kokonaisuudessaan nousseet liki 20 prosenttia.

Reseptilääkkeiden hintojen lasku hyödyttää sekä lääkkeen ostajaa että lääkekorvauksia maksavaa Kelaa. Ei-korvattavissa lääkkeissä hyöty menee kokonaan lääkkeen ostajalle, kokonaan korvattavissa ja usein kalliissa lääkkeissä Kelalle. Peruskorvattavissa ja alemman erityiskorvausluokan lääkkeissä hyöty jakautuu lääkkeen ostajan ja Kelan kesken.

Apteekki ei päätä lääkkeen hintaa

Lääkkeen tukkuhinnan päättää lääkeyritys ja lääkkeiden myyntihinnan määrää valtioneuvoston lääketaksa. Reseptilääkkeillä on kaikissa Suomen apteekeissa ja verkkoapteekeissa sentilleen samat hinnat.

Itsehoitolääkkeiden hinnoilla apteekit ovat voineet kilpailla vajaan vuoden ajan. Lääketaksa määrittelee itsehoitolääkkeille enimmäis- ja vähimmäishinnan.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, erkki.kostiainen@apteekkariliitto.fi