Tiedotteet  |  04.02.2019

Lääkevarmennusjärjestelmä otetaan käyttöön ensi lauantaina

Suomessa otetaan ensi lauantaina 9. helmikuuta käyttöön uusi eurooppalainen lääkevarmennusjärjestelmä, jonka myötä lääkepakkauksiin tulevat aitouden varmistavat uudet turvaominaisuudet.

Uudet turvaominaisuudet ovat lääkepakkauksen yksilöivä, sähköisesti luettava tunniste ja pakkauksen peukaloinnin estävä mekanismi, kuten tarrasinetti, turvakorkki tai repäisynauha. Apteekista toimitetaan muutaman vuoden siirtymäajan myös lääkepakkauksia, joissa uusia turvaominaisuuksia ei vielä ole. Nämä pakkaukset on tuotu markkinoille ennen 9.2.2019.

Apteekissa lääkkeen aitous varmistetaan jatkossa aiempaa tarkemmin ennen kuin lääke luovutetaan asiakkaalle.

– Farmaseutti tai proviisori tarkistaa jokaisen turvamerkityn lääkepakkauksen turvaominaisuudet lukemalla skannerilla pakkauksen yksilöivän tunnisteen ja varmistamalla peukaloinnin paljastavan mekanismin eheyden. Pakkauksen tunnisteen avulla varmistuu, että kyse on aidosta lääkkeestä, kertoo kehittämispäällikkö Ari Jansen Apteekkariliitosta.

Jansenin mukaan turvaominaisuuksien tarkistaminen voi aluksi hieman hidastaa lääkkeiden toimittamista, vaikka järjestelmä toimii automaattisesti taustalla.

– Käyttöönoton alkuvaiheessa voi ilmetä tilanteita, joissa apteekki joutuu selvittämään lääkepakkauksen tietoja lääkeyritykseltä. Jos pakkauksen tarkistamisessa ilmenee ongelmia, apteekki voi ehdottaa asiakkaalle lääkevaihtoa.

Lääkevarmennusjärjestelmällä torjutaan lääkeväärennöksiä

Lääkeväärennökset ovat maailmalla merkittävä ongelma ja kasvava uhka myös Euroopassa. EU:n lääkevarmennusjärjestelmän avulla suojataan asiakkaita ja varmistetaan, että heille toimitetaan apteekeista vain aitoja lääkkeitä.

– Suomalaisista apteekeista ei ole koskaan tavattu lääkeväärennöksiä, ja lääkevarmennusjärjestelmällä niiden pääsy asiakkaille estetään jatkossa entistä tehokkaammin, Jansen muistuttaa ja neuvoo, että lääkkeet kannattaa hankkia turvallisesta paikasta eli suomalaisesta apteekista tai laillisesta verkkoapteekista.

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Ari Jansen, p. 010 6801 414, ari.jansen@apteekkariliitto.fi

Apteekkiaiheisia julkaisuvapaita kuvituskuvia tiedotusvälineille STT Info -uutishuoneessamme ja kuvapankissamme: www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki