Tiedotteet  |  24.10.2022

Apteekkien joditablettivarastot normalisoitumassa

Äkillisen ja voimakkaan kysyntäpiikin aiheuttama tilapäinen katkos joditablettien saatavuudessa on päättynyt, ja joditabletteja on taas apteekeista saatavana alkuviikosta.

Sosiaali- ja terveysministeriö päivitti ohjeen lääkejodin käytöstä säteilyvaaratilanteessa pari viikkoa sitten. Merkittävin muutos on, että joditabletteja ei enää suositella yli 40-vuotiaille.

Suosituksen uutisointi mediassa aiheutti kuitenkin äkillisen ostoryntäyksen apteekkeihin ja tyhjensi tilapäisesti apteekkien joditablettivarastot. Akuuttia kiirettä joditablettien hankkimiseen ei edelleenkään ole.

– Jos joditabletteja ei löydy kotoa tai ne ovat vanhentuneet, kodin lääkekaapin voi täydentää seuraavalla apteekkikäynnillä. Joditabletteja kannattaa hankkia vain, jos taloudessa asuu alle 40-vuotiaita tai raskaana olevia henkilöitä, ohjeistaa farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler Apteekkariliitosta ja muistuttaa, että vanhentuneet joditabletit pitää palauttaa apteekkiin muusta lääkejätteestä erillisenä jodin poikkeavan käsittelyprosessin takia.

Yhdestä 10 tabletin pakkauksesta riittää kerta-annos usealle ihmiselle, joten joditabletteja ei ole tarpeen varastoida tarvetta enempää.

Säteilyvaaratilanteessa ensisijaista on sisätiloihin suojautuminen

Ydinvoimalaonnettomuuden aikana ympäristöön voi levitä radioaktiivista jodia, joka kertyy kilpirauhaseen ja suurina annoksina lisää kilpirauhassyövän riskiä.

Tehokkain keino välttää säteilyä on suojautuminen sisätiloihin. Lääkejodia sisältävien tablettien ottaminen on toissijainen keino, eikä niitä pidä koskaan käyttää muuta kuin viranomaisen kehotuksesta.

– Joditabletit eivät suojaa yleisesti säteilyltä. Ne suojaavat vain kilpirauhasta ja vain radioaktiiviselta jodilta, Charlotta Sandler tähdentää.

Säteilyvaaratilanteessa suurin riski on sikiöillä, pienillä lapsilla ja kasvuiässä olevilla. Aikuisille säteilystä ei ole samanlaista riskiä, minkä vuoksi yli 40-vuotiaille ei enää suositella joditabletteja.

Suomessa ei ole myynnissä eikä saatavilla alle 3-vuotiaille soveltuvaa jodivalmistetta. Julkinen terveydenhuolto hankkii pienimpien lasten valmisteet, ja parhaillaan selvitetään, mikä olisi niille paras jakelutapa.

Apteekkariliiton Lääkehaku-palvelusta voi tarkistaa joditablettien (Jodix) saatavuuden apteekeittain. Palvelu löytyy osoitteesta Apteekki.fi.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, Suomen Apteekkariliitto, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi, p. 050 543 0411