Tiedotteet  |  02.01.2023

Reseptilääkkeet halpenevat tänään

Valtio leikkaa apteekkien katteita reseptilääkkeissä rahoittaakseen tänä vuonna tiukentuvaa hoitajamitoitusta. Reseptilääkkeiden hinnat laskevat keskimäärin 5,7 prosenttia.

Reseptilääkkeiden lääketaksan leikkaus tulee voimaan tänään sunnuntaina, ja se koskee kaikkia reseptilääkkeitä. Hinnanalennus vaihtelee 0,2 prosentista 9 prosenttiin riippuen lääkkeen tukkuhinnasta. Hinta laskee eniten erittäin kalliissa lääkkeissä: esimerkiksi eilen 15 000 euroa maksanut lääke maksaa tänään noin 13 800 euroa. Sata euroa maksanut lääke halpenee 1,43 euroa. Alle 10 euroa maksavat lääkkeet halpenevat noin kaksi prosenttia. Keskimäärin reseptilääkkeiden hinnat laskevat 5,7 prosenttia.

Hintojen lasku hyödyttää sekä lääkkeen ostajaa että lääkekorvauksia maksavaa Kelaa. Ei-korvattavissa lääkkeissä hyöty menee kokonaan lääkkeen ostajalle, kokonaan korvattavissa ja usein kalliissa lääkkeissä Kelalle. Peruskorvattavissa ja alemman erityiskorvausluokan lääkkeissä hyöty jakautuu lääkkeen ostajan ja Kelan kesken.

Raju leikkaus apteekeille

Apteekeilta reseptilääketaksan muutos leikkaa liki 40 miljoonaa euroa. Rajua leikkausta kompensoidaan osittain kalliiden lääkkeiden apteekkiverohuojennuksella.

– Apteekkien talous on suuressa muutoksessa, sillä apteekkien kulut kasvavat nyt nopeasti korkean inflaation takia, eikä hinnannousua voi viedä, toisin kuin muilla toimialoilla, lääkkeiden hintoihin. Lisäksi reseptilääkkeiden kuluttajahinnat ovat jo pitkään olleet laskussa, toimitusjohtaja Merja Hirvonen Apteekkariliitosta muistuttaa.

Tilastokeskuksen mukaan kokonaisinflaatio nousi marraskuussa jo 9,1 prosenttiin, mutta reseptilääkkeiden kuluttajahinnat laskivat vuoden takaiseen verrattuna 2,8 prosenttia. Samana aikana elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat kallistuivat peräti 16 prosenttia.

Apteekki ei voi itse vaikuttaa reseptilääkkeen hintaan

Lääkkeissä tukkuhinnan eli apteekin ostohinnan päättää lääkeyritys, ja se on kaikille apteekeille sama. Reseptilääkkeet on myytävä valtioneuvoston lääketaksan mukaisella hinnalla, eli niiden hinnat ovat kaikissa apteekeissa ja verkkoapteekeissa samat. Tavanomaisissa itsehoitolääkkeissä apteekit voivat antaa alennusta lääketaksan mukaisesta hinnasta tinkimällä omasta katteestaan.

– Lääkkeiden hintasääntely toimii kuluttajan eduksi, ja nyt korkean inflaation aikana erityisen tehokkaasti, Hirvonen toteaa.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, erkki.kostiainen@apteekkariliitto.fi