Tiedotteet  |  11.11.2019

Nyt on aika ottaa influenssarokotus!

Apteekit muistuttavat tehostetusti riskiryhmiä ja heidän läheisiään influenssarokotteen tärkeydestä.

Influenssa mielletään usein vain tavallista kovemmaksi flunssaksi, jolloin rokote jää helposti ottamatta. Tavallisen flunssan ja influenssan eron huomaa valitettavasti vasta sitten, kun sairastuu ensimmäistä kertaa influenssaan. Apteekit muistuttavat riskiryhmiä ja heidän läheisiään influenssarokotteen tarpeesta tehostetusti marraskuun aikana.

– Influenssarokotuksella voimme vähentää vakavien jälkitautien, kuten keuhkokuumeen, määrää, turhien antibioottien tarvetta ja jopa kuolemia, Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori Annika Koivisto muistuttaa.

Myös riskiryhmien lähipiirin tärkeää ottaa rokotus

Influenssaan sairastuu Suomessa vuosittain 5─15 prosenttia aikuisista ja 20–30 prosenttia lapsista. Terveet aikuiset toipuvat taudista yleensä viikon parin levolla. Vanhuksilla ja pienillä lapsilla sekä tiettyjä pitkäaikaissairauksia, kuten sydänsairauksia tai diabetesta sairastavilla influenssa saattaa kuitenkin johtaa jälkitauteihin ja jopa sairaalahoitoon. Näihin riskiryhmiin kuuluvat sekä heidän lähipiirinsä saavat rokotteen maksutta omalta terveysasemaltaan. Raskaana olevat äidit ja alle 7-vuotiaat lapset saavat rokotteen neuvolasta.

– Riskiryhmään kuuluvien perheenjäsenet ja lähipiiri voivat tartuttaa riskiryhmään kuuluvan. Siksi kannattaa suojata läheistään pitämällä huolta omasta rokotesuojastaan, Koivisto kertoo.

Jos ei kuulu näihin ryhmiin, rokotuksen voi saada työterveyshuollosta tai hankkimalla reseptin omalta lääkäriltä ja käymällä rokottautumassa joko julkisella tai yksityisellä terveysasemalla.

– Influenssarokotuksen voi saada kätevästi myös joidenkin apteekkien yhteydessä toimivista sairaanhoitajapalveluita tarjoavista Terveyspisteistä, Koivisto neuvoo.

Rokotteen haittavaikutukset lieviä

Influenssarokotteiden suojateho vaihtelee kaudesta toiseen, sillä sen tehoon vaikuttavat monet tekijät. On aina hyvin hankala ennustaa tarkalleen, mitkä virukset kunakin influenssakautena jylläävät. Rokotesuojan muodostumisessa on myös yksilöllisiä eroja.

– Suurin osa rokotteen ottaneista välttyy kuitenkin influenssalta. Joka tapauksessa, jos on ottanut rokotteen, on tauti merkittävästi lievempi ja toipuminen nopeampaa, Annika Koivisto kertoo ja muistuttaa, ettei rokotetta kannata jättää ottamatta haittavaikutusten takia, sillä ne ovat tyypillisesti lieviä.

– Ohimenevää pistosalueen punoitusta, lihaskipuja tai kuumeilua saattaa esiintyä pienellä osalla rokotetuista. Hyödyt ovat tuntuvasti suuremmat, kuin mahdolliset lievät haitat, Koivisto tiivistää.

Lisätietoja: Asiantuntijaproviisori Annika Koivisto, Apteekkariliitto, p. 010 6801 428, annika.koivisto@apteekkariliitto.fi

Lisää apteekkiaiheisia julkaisuvapaita kuvituskuvia tiedotusvälineille kuvapankissamme kuvapankissamme: www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki ja STT Info -uutishuoneessamme.

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.