Tiedotteet  |  25.07.2018

Väärä lääkevoide voi tulehduttaa haavan

Väärän lääkevoiteen valinta saattaa hidastaa haavan paranemista tai jopa lisätä tulehdusriskiä. Apteekista kannattaa kysyä oikeat neuvot haavan hoitoon.

Lämpimässä ja kosteassa kelissä haavat tulehtuvat herkästi, joten helteellä kannattaa tarkkailla haavoja ja hoitaa ne huolellisesti.

Pienten haavojen hoito onnistuu usein kotikonstein. Apteekeissa on huomattu, että asiakkaat monesti haluaisivat hoitaa haavoja lääkevoiteilla, jotka eivät aina ole paras hoito.

─ Kortisonivoidetta ei missään nimessä tule laittaa avohaavoihin, sillä se ei edistä niiden paranemista ja saattaa lisätä tulehdusriskiä, kertoo asiantuntijaproviisori Sanna Siissalo Apteekkariliitosta.

─ Monelle tuttu Bepanthen-voidekaan ei ole hyvä vaihtoehto akuuttiin haavaan. Paranemisvaiheessa haavan alkaessa arpeutua siitä voi olla apua.

Akuutti avohaava puhdistetaan juomakelpoisella vedellä ja peitetään hengittävällä sidetaitoksella. Asiakkaat monesti haluavat ostaa antibioottivoidetta varmuuden vuoksi, mutta sitä ei joka haavaan kannata laittaa.

─ Antibioottivoidetta kannattaa käyttää ainoastaan silloin, jos haava alkaa tulehtua, Siissalo kertoo.

Tulehduksen merkkejä ovat punoitus, turvotus, kuumotus ja kipu. Jos itsehoito ei tehoa, tulehtunutta haavaa kannattaa näyttää lääkärille, erityisesti jos se märkii tai nostattaa kuumeen.

Haava varpaiden välissä voi viitata sieni-infektioon, jolloin sitä hoidetaan sienivoiteella.

Jos haavanhoito mietityttää, Siissalo kehottaa kysymään neuvoja lähiapteekista.

─ Apteekkien farmaseuttinen henkilökunta opastaa parhaat keinot haavojen hoitoon ja osaa myös kertoa, jos haavaa kannattaa näyttää lääkärille.

Lisätietoja: Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori Sanna Siissalo, sanna.siissalo@apteekkariliitto.fi, puh: 010 6801 425