Tiedotteet  |  19.12.2018

Paljon lääkkeitä käyttävien lääkelasku pienenee

Lääkkeiden vuosiomavastuu laskee 572 euroon vuoden 2019 alusta alkaen.

Kela-korvattavien lääkkeiden vuosiomavastuu eli lääkekatto laskee 572,00 euroon vuonna 2019. Vuonna 2018 vuosiomavastuu on 605,13 euroa.

Lääkekaton ylityttyä asiakas maksaa lääkekorvausten piiriin kuuluvista lääkkeistään vain ostokertakohtaisen omavastuun 2,50 euroa/lääke.

Kela seuraa vuosiomavastuun täyttymistä apteekista saatujen tietojen perusteella ja lähettää kirjeen kotiin vuosiomavastuun ylittymisestä. Vuosiomavastuun kertymistä voi seurata myös verkossa Kelan asiointipalvelussa.

Alkuomavastuu ja lääkekorvaukset pysyvät ennallaan

Lääkekorvausten vuosikohtainen alkuomavastuu on 50 euroa myös vuonna 2019. Lääkekorvauksia voi siis saada vasta, kun on ensin itse maksanut 50 euroa korvattavista reseptilääkkeistään vuoden 2019 alusta lukien. Maksettu alkuomavastuu näkyy apteekin kuitissa.

Myös korvausprosentit säilyvät ennallaan: peruskorvaus on 40 %, alempi erityiskorvaus 65 % ja ylempi erityiskorvaus 100 %. Ostokertakohtainen omavastuu ylemmässä erityiskorvausluokassa säilyy 4,50 eurossa/lääke.

Apteekkien aukioloajat jouluna ja vuodenvaihteessa

Lähimmät apteekit löytyvät helposti Apteekki.fi-palvelusta, josta voi myös tarkistaa apteekkien aukioloajat joulun ja vuodenvaihteen tienoilla. Palvelusta voi hakea myös lääkkeiden hinnat ja lääkekorvaukset. Lisäksi palvelusta löytyvät linkit suomalaisten apteekkien verkkoapteekkeihin ja vinkit pienten vaivojen itsehoitoon.

Lisätietoja: viestintäproviisori Elina Aaltonen, p. 010 6801 462, elina.aaltonen@apteekkariliitto.fi

Apteekkiaiheisia julkaisuvapaita kuvituskuvia tiedotusvälineille kuvapankissamme: www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.