Tiedotteet  |  16.01.2017

Jo yli 1 500 lääkkeen hinta halventunut tänä vuonna

Yli 1 500 lääkepakkauksen hinta on nyt halvempi kuin viime joulukuussa. Osa lääkkeistä halpeni jo vuodenvaihteessa ja osa eilen sunnuntaina.

Suurimmat hinnanlaskut ovat jopa satoja euroja, prosentteina 20–50 prosenttia. Enemmän kuin 10 euroa on laskenut 90 lääkepakkauksen hinta ja 1–10 euroa reilusti yli tuhannen pakkauksen hinta.

Pääasiallisena syynä hintojen laskuun on reseptilääkkeiden hintakilpailu ja sen lisääminen, joka on yksi keino hallitusohjelmassa päätettyjen 150 miljoonan euron lääkekorvaussäästöjen tavoittelussa.

Vuodenvaihteessa rinnakkaistuontilääkkeet sisällytettiin lääkkeiden viitehintajärjestelmän piiriin ja epilepsialääkkeet tulivat mukaan apteekin lääkevaihtoon silloin, kun niitä määrätään muihin käyttöaiheisiin kuin epilepsiaan. Hintakilpailua edistettiin myös kaventamalla lääkevaihdon niin sanottua hintaputkea.

– Näyttäisi siltä, että valitut keinot toimivat niin kuin säästöjä valmisteltaessa arvioitiin, sanoo lääkesäästöjen valmistelussa mukana ollut farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala Suomen Apteekkariliitosta.

Suomessa on kaupan noin 9 300 lääkepakkausta, eli hintojen lasku koskee jopa kuudesosaa koko lääkevalikoimasta. Lääkepakkauksista 465 on nyt kalliimpia kuin joulukuussa, mutta hinnannousut ovat pieniä, valtaosin alle kolme euroa.

Reseptilääkkeet halventuneet, ruoka kallistunut

Reseptilääkkeiden hinnat ovat lisääntyneen hintakilpailun seurauksena laskeneet myös pidemmällä aikavälillä. Vaikka lääkekorvauksia on viime vuosina heikennetty, kansalaiset maksoivat viime vuoden lopussa reseptilääkkeistään Tilastokeskuksen tuoreiden tilastojen mukaan noin 13 prosenttia vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Itsehoitolääkkeiden hinnat ovat pysyneet kymmenen viime vuoden aikana kutakuinkin ennallaan. Samassa ajassa kuluttajahintaindeksi on noussut 18 prosenttia ja ruoan hinta vieläkin enemmän, noin 22 prosenttia.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala, p. 040 505 2256, vesa.kujala@apteekkariliitto.fi

Liitekuvaaja: Kuluttajahintaindeksin sekä ruoan ja lääkkeiden hintakehitys 2007-2016, Tilastokeskus >

Apteekkiaiheisia kuvituskuvia medialle www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.