Tiedotteet  |  16.06.2017

Apteekkariliiton 100 000 euron juhla-apuraha jaettiin Sirkka-Liisa Kivelälle ja Janne Martikaiselle

Suomen Apteekkariliitto on myöntänyt yhteensä 100 000 euron juhla-apurahan professori emerita Sirkka-Liisa Kivelälle ja professori Janne Martikaiselle. Molemmille tutkijoille myönnettiin 50 000 euron apuraha.

Turun yliopiston yleislääketieteen emeritaprofessori ja Helsingin yliopiston geriatrisen lääkehoidon dosentti Sirkka-Liisa Kivelä tutkii omaishoidon lääkitysturvallisuutta Helsingin yliopiston tutkimusryhmän kanssa. Tutkimuksessa kartoitetaan omaishoitajien ja apteekkien henkilökunnan näkemyksiä lääkitysturvallisuuden kehittämisestä omaishoidossa.

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen taloustieteen professori Janne Martikainen tutkii yhdessä tutkimusryhmänsä kanssa apteekkien lähipalveluiden vaikuttavuutta ja terveystaloudellista merkitystä kansansairauksien ehkäisyssä. Tutkimuksessa esimerkkinä on tyypin 2 diabetes, ja tutkimus toteutetaan kansallisen StopDia-seurantatutkimuksen yhteydessä.

Lisäksi Apteekkariliitto on myöntänyt 2 000 euron suuruisen apurahan proviisori Hanna-Leena Ylä-Rautiolle tutkimukseen, jolla selvitetään itsehoitolääkkeisiin liittyvien riskien hallintaa apteekkien lääkeneuvonnan avulla.

Apteekkariliiton varapuheenjohtaja Kirsi Pietilä onnittelee apurahan saajia lämpimästi.

– Omaishoitajat huolehtivat hoidettavien lääkehoidosta, ja diabeetikot ovat merkittävä asiakasryhmä apteekeissa. Hienoa, että saamme tutkimusten avulla lisää tietoa apteekkien roolista sekä lääkitysturvallisuuden että lähiterveyspalveluiden tarjoajina, Pietilä toteaa.

Apteekkariliitto jakaa hallinnoimistaan rahastoista ja säätiöstä vuosittain apurahoja farmasian tutkimuksen ja käytännön farmasian edistämiseen. Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi myönnetyn apurahan Apteekkariliitto halusi kohdentaa erityisesti apteekkipalveluiden ja lääkeneuvonnan vaikuttavuutta selvittävään tutkimukseen.

Lisätietoja: Farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi