Tiedotteet  |  08.02.2017

Apteekit tarjoavat 1 000 Lääkityksen tarkistusta maksutta

Apteekit onnittelevat 100-vuotiasta Suomea tarjoamalla tuhat Lääkityksen tarkistuspalvelua asiakkailleen maksutta. Mukana Terveydeksi, Suomi! -hankkeessa on yli 200 yksityistä apteekkia ympäri Suomen. Hanke on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Terveydeksi, Suomi! -kampanjalla apteekit haluavat herätellä suomalaisia huolehtimaan heille määrättyjen lääkehoitojen turvallisesta ja tehokkaasta toteuttamisesta.

Samalla apteekit haluavat kiinnittää huomiota etenkin monilääkittyjen vanhusten lääkityksen pulmiin ja riskitekijöihin, joita palvelulla voidaan vähentää. Lääkityksen tarkistuspalvelu tukee lääkityksen hallintaa ja onnistumista kotona.

Palvelu tukee lääkehoidon onnistumista

Lääkityksen tarkistuspalvelussa kartoitetaan ensin asiakkaan koko lääkitys ja hänen käyttämänsä itsehoitolääkkeet sekä luontaistuotteet.

”Usein lääkehoito onnistuu ongelmitta, kun käytössä on vain muutama lääke, mutta kun käytössä on useita lääkkeitä, voi kotona olla vaikeuksia lääkityksen hallinnassa. Lääkehoidosta ei saada parasta tehoa, mikä voi näkyä voinnissa”, asiantuntijaproviisori Charlotta Sandler Apteekkariliitosta kertoo.

Palvelussa myös varmistetaan, ettei käytössä ole iäkkäille sopimattomia lääkkeitä ja että lääkkeet otetaan oikein ja oikeaan aikaan.

Palvelun aikana asiakas voi keskustella turvallisesti lääkehoitoon liittyvistä huolistaan. Asiakkaan mukana tai puolesta voi palvelussa olla myös lääkehoidosta kotona vastaava omaishoitaja.

Palvelun lopuksi asiakkaalle kootaan ajantasainen lääkityslista ja tarkistuksen aikana tehdyt havainnot, kuten lääkkeiden oikeat ottoajankohdat.

”Ajantasaisen, tarkistetun lääkityslistan kanssa on tarvittaessa helppo mennä myös lääkärin vastaanotolle keskustelemaan lääkehoidosta”, Sandler kertoo.

”Myös se on asiakkaalle helpotus, jos palvelussa todetaan, että lääkitys on kunnossa.”

Ilmoittautuminen alkaa 20. helmikuuta

Asiakkaat voivat ilmoittautua palveluun Apteekki.fi-kampanjasivuston kautta 20. helmikuuta lähtien. Sivustolta löytyy kampanjassa mukana olevat apteekit, lisätietoa palvelusta ja ilmoittautumislinkki. Apteekit ottavat asiakkaisiin yhteyttä ilmoittautumisen jälkeen ja sopivat palveluajasta sekä antavat ohjeet palveluun tuloa varten. Tarkistuspalvelut tarjotaan asiakkaille viikolla 11.

Kampanjasivuston ilmoittautuminen sulkeutuu, kun Tarkistuspalveluun on ilmoittautunut
1 000 asiakasta.

Lääkityksen tarkistuspalvelu kuuluu apteekin maksullisiin lisäpalveluihin ja on saatavilla apteekeista myös kampanjan jälkeen. Palvelua tarjoavat apteekit löytyvät Apteekki.fi-sivuston Apteekkihaun kautta.

Lääkityksen tarkistus (jpg) >
”Usein lääkehoito onnistuu ongelmitta, kun käytössä on vain muutama lääke. Mutta kun käytössä on useita lääkkeitä, voi lääkitystä olla vaikea hallita. Lääkehoidosta ei saada parasta tehoa, mikä voi näkyä voinnissa,” asiantuntijaproviisori Charlotta Sandler Apteekkariliitosta kertoo. Kuva: Apteekkariliitto / Katja Lösönen

Lisätietoa:

Lisätietoa Lääkityksen tarkistuspalvelusta, asiantuntijaproviisori Charlotta Sandler, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi tai 050 543 0411

Lisätietoa Terveydeksi, Suomi! -kampanjasta, Brand Manager, proviisori Katariina Kalsta, katariina.kalsta@apteekkariliitto.fi tai 040 775 1417

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.