Tiedotteet  |  20.01.2016

Reseptilääkkeet halpenivat

Reseptilääkkeet halpenivat viime vuonna, ilmenee Tilastokeskuksen Apteekkariliitolle kokoamista tiedoista.

Asiakkaat maksoivat reseptilääkkeistään viime joulukuussa keskimäärin yli 5 prosenttia vähemmän kuin joulukuussa 2014. Itsehoitolääkkeiden hinnat pysyivät likipitäen ennallaan.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana reseptilääkkeiden hinnat ovat laskeneet tuntuvasti. Asiakkaat maksavat nyt reseptilääkkeistään omavastuita yli viidenneksen vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten, vaikka lääkekorvauksia on heikennetty.

– Reseptilääkkeiden hintojen laskua selittää pääosin vuonna 2003 alkanut lääkevaihto ja sitä vuonna 2009 täydentänyt lääkkeiden viitehintajärjestelmä, jotka ylläpitävät reseptilääkkeiden välistä hintakilpailua, tulkitsee talous- ja hallintojohtaja Ilkka Harjula Apteekkariliitosta ja muistuttaa, että lisäksi reseptilääkkeiden tukkuhintoja leikattiin viidellä prosentilla vuosina 2006 ja 2013.

Itsehoitolääkkeiden hinnat ovat pysytelleet kymmenen viime vuoden ajan kutakuinkin ennallaan. Tarkastelujaksolla kuluttajahintaindeksi on noussut liki 20 prosenttia ja ruoan hinta yli 25 prosenttia.

Vuoden 2016 alussa Kelan lääkekorvauksiin tuli uutena täysi-ikäisiä koskeva 50 euron alkuomavastuu, mikä lisää asiakkaiden osuutta lääkemenoista. Omavastuiden kasvua kompensoi yleisesti käytettyjen reseptilääkkeiden hintojen lasku, jonka odotetaan jatkuvan lääkkeiden patenttisuojien päättyessä ja hintakilpailun alkaessa.

Lisätietoja: Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Harjula, p. 050 538 4458 tai viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, sähköpostit: etunimi.sukunimi@apteekkariliitto.fi

Kaavio kuluttajahintaindeksin, ruoan ja lääkkeiden hintakehityksestä 2005-2015 (pdf) >
Excel-tiedosto toimitetaan pyynnöstä.

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.