Tiedotteet  |  29.05.2015

Itsehoitolääkkeet vain apteekkimyynnissä useissa Euroopan maissa

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä levittää virheellistä tietoa aamun Keskisuomalaisessa, jota useat mediat ovat siteeranneet.

Heikkilä toteaa lehdessä, että ”Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa reseptivapaat lääkkeet ovat vain apteekeissa ja että kuluttajat voisivat hyötyä jopa 100 miljoonaa euroa vuodessa, jos kauppa pääsisi myymään lääkkeitä.” Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa.

Suomen lisäksi itsehoitolääkkeet ovat vain apteekkien myynnissä mm. Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Itävallassa, Belgiassa, Slovakiassa, Virossa, Liettuassa, Luxemburgissa ja Maltalla.

Itsehoitolääkkeitä myydään apteekeista noin 330 miljoonalla eurolla vuodessa. Sadan miljoonan euron säästö kuluttajille edellyttäisi hintojen yli 30 prosentin halpenemista. Tämä ei ole toteutunut missään maassa, jossa itsehoitolääkkeiden myyntiä on vapautettu. Päivittäistavarakauppa ry on itsekin todennut, että arvio 100 miljoonan euron säästöstä on virheellinen ja on luvannut korjata sitä.

Itsehoitolääkkeen hinta on kaikissa Suomen apteekeissa sama. Lääkeyritys voi päättää tukkuhinnan vapaasti ja sen on oltava kaikille apteekeille sama hankintamäärästä riippumatta. Valtio päättää apteekin katteen lääketaksalla, jolla kaikkien apteekkien on hinnoiteltava kaikki lääkkeet. Näin on haluttu varmistaa kansalaisten tasa-arvo ja yhtäläinen hintataso koko maassa.

Lääkejakelu toimii Suomessa tehokkaasti. Apteekin osuus lääkkeen hinnasta on keskimäärin 24 prosenttia, mikä on vähemmän kuin päivittäistavarakaupan osuus elintarvikkeen hinnasta. Lääkkeen hintaan sisältyy myös lääkeneuvonta.

Taloustutkimuksen tuoreen tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista pitäisi itsehoitolääkkeet apteekkien myynnissä.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.