Tiedotteet  |  26.04.2013

Yhä useampi apteekki palvelee myös verkossa

APTEEKKI.mobi tuo avun akuuttiin apteekkitarpeeseen, eAPTEEKKI.fi on ovi laillisten suomalaisapteekkien verkkopalveluihin.

APTEEKKI.mobi on uusi älypuhelimiin optimoitu verkkopalvelu, josta lähin tai reitin varrella oleva apteekki löytyy helposti. Etusivulla on kaksi vaihtoehtoista tapaa etsiä apteekkia. Valitsemalla Etsi lähin, palvelu kysyy lupaa paikantaa puhelin, jonka jälkeen palvelu listaa lähimmät apteekit ja niiden etäisyydet. Apteekkia voi hakea myös nimen, sijaintikunnan tai postinumeron avulla.

Apteekista kerrotaan yhteystiedot, aukioloajat, palvelukielet, erityisosaaminen ja erityispalvelut sekä apteekin toiminnasta vastaava apteekkari. Apteekin sijainti näytetään myös kartalla. Soitto apteekkiin tai siirtyminen apteekin omalle kotisivulle tai verkkokauppaan käy helposti hipaisemalla linkkipalkkia. Palvelu toimii älypuhelimissa, tableteissa ja tietokoneella. Mobiilipalvelun on toteuttanut Apteekkariliitolle Mobiilimarkkinointi Routa Oy.

eAPTEEKKI.fi kokoaa yhteen suomalaisten, laillisten apteekkien tarjoamat verkkopalvelut. Portaalin kautta löytyvät lääkkeitä verkon välityksellä myyvät apteekit, joita on tällä hetkellä reilu 20. Määrä moninkertaistuu lähikuukausina, kun parhaillaan omaa verkkopalveluaan Apteekkariliiton suunnittelemalle eAPTEEKKI-verkkopalvelualustalle rakentavat yli sata apteekkia saavat palvelunsa valmiiksi.

Portaalista löytyvät myös lääkkeiden hinnat ja kätevä lääkekorvauslaskuri, jolla on helppo selvittää, paljonko lääkkeestä jää maksettavaksi Kela-korvauksen jälkeen. Lisäksi portaali tarjoaa ajankohtaista lääke- ja terveystietoa sekä tietoa apteekkien uusista palveluista. Portaalissa voi myös tehdä hakuja Duodecimin terveyskirjastoon, jossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

eAPTEEKKI.fi-portaali ja -verkkopalvelualusta apteekeille on toteutettu yhteistyössä Anders Inno Oy:n kanssa. Apteekkariliitto ylläpitää keskitetysti tuote- ja tuoteryhmätietoja, mutta apteekit päättävät itse tuotevalikoimastaan ja tuotteiden hinnoista. Lääkkeiden hinnat ovat kuitenkin lääketaksa-asetuksen mukaisesti samat kaikissa apteekkien verkkopalveluissa kuten apteekeissakin.

Lääkkeiden myynti apteekin verkkopalvelun kautta tuli mahdolliseksi pari vuotta sitten. Verkkopalvelun avaaminen edellyttää Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean hyväksyntää ja esimerkiksi selvitystä siitä, miten lääkeneuvonta on toteutettu. Fimea ylläpitää verkkosivuillaan luetteloa laillisista apteekkien verkkopalveluista. Lääkkeiden myynti niiden kautta on vielä vähäistä ja valtaosa apteekkien verkkokaupasta on muita kuin lääketuotteita, kuten apteekkikosmetiikkaa, ravintolisiä ja ihonhoitotuotteita.

Sähköinen resepti mahdollistaa myös reseptilääkkeiden tilaamisen apteekista verkon välityksellä. Reseptiasiointia tarjoaa jo muutama apteekki, mutta reseptilääkeostot ovat vielä harvinaisia.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188 ja asiantuntijaproviisori Iiro Salonen, p. 041 436 1517

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisestija ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkiliikkeen harjoittamista tukevia palveluita.