Tiedotteet  |  03.12.2012

Suun kuivuus voi johtua lääkityksestä

Kuiva suu on yleinen vaiva, etenkin vanhemmilla ihmisillä. Ikääntyminen ei kuitenkaan itsessään aiheuta suun kuivumista vaan syynä ovat useimmiten sairaudet tai lääkkeet.

Suun kuivuminen on monien lääkkeiden yleinen haittavaikutus. Mitä useampaa lääkettä käyttää, sitä todennäköisemmin suu kuivuu. Myös vaihdevuodet, paastot, ylipaino ja tietyt sairaudet ovat kuivan suun riskitekijöitä.

– Jos epäilee, että lääkitys aiheuttaa suun kuivumista, asia kannattaa ottaa puheeksi apteekissa. Mahdolliset lääkitysmuutokset tekee kuitenkin lääkäri. Omin päin ei saa muuttaa tai vähentää lääkitystään, huomauttaa asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä Suomen Apteekkariliitosta.

Vähäinen syljen eritys heikentää suun suojamekanismeja. Siksi kuiva suu aiheuttaa esimerkiksi hampaiden reikiintymistä, suun sienitulehduksia ja ientulehduksia. Kuiva suu hankaloittaa myös syömistä ja puhumista sekä saattaa aiheuttaa unettomuutta, jos oireet häiritsevät öisin.

– Kuivaa suuta hoidetaan lisäämällä syljen eritystä, kostuttamalla suuta sekä huolehtimalla erityisen hyvin suuhygieniasta. Hyviä neuvoja saa apteekista tai hammaslääkäriltä. Apteekeista löytyy myös erityisesti kuivan ja herkän suun hoitoon tarkoitettuja tuotteita.

Teinilä huomauttaa, että tupakka ja alkoholi kuivattavat suuta entisestään. Siksi myös alkoholia sisältäviä suuvesiä kannattaa välttää. Sen sijaan syljen eritystä voi lisätä syömällä paljon pureskelua vaativaa ruokaa ja pureskelemalla ksylitolipurukumia.

Kuiva ja kuuma sisäilma sekä näyttöpäätetyö kuivattavat silmiä

Kuivasilmäisyys on yleinen vaiva iäkkäillä. Toisaalta koneellinen ilmastointi ja näyttöpäätetyö kuivattavat myös nuorten ja työikäisten silmiä. Lisäksi sairaudet, kuten Sjögrenin oireyhtymä ja jotkut lääkkeet aiheuttavat silmien kuivuutta.

– Kuivasilmäisyys saatetaan sekoittaa allergiaan, sillä oireet ovat usein samankaltaisia. Silmät valuvat ja punoittavat ja niitä kirveltää ja kutittaa. Vaivan syyn varmistamiseksi kannattaakin kysyä apua apteekista. Runsas rähmä on puolestaan bakteeritulehduksen merkki ja silloin on mentävä lääkäriin, Teinilä neuvoo.

Apteekkariliitto ja liiton jäsenapteekit kampanjoivat turvallisen ja tarkoituksenmukaisen itsehoidon puolesta vaihtuvien Varmista valintasi -teemojen avulla. Parhaillaan apteekkien teemana on kuivien silmien ja kuivan suun hoito.

– Niin silmien kuin suun kuivuus ovat yleisiä vaivoja, joita voi usein hoitaa itse apteekin neuvoin, Teinilä kannustaa.

Lisätietoja: asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä, p. 040 531 3728 ja viestintäproviisori Minna Svensk, p. 040 513 28 23