Tiedotteet  |  13.07.2012

Ministeri Risikko kesätöissä Oriveden apteekissa

Sosiaali- ja terveysministeri tutustuu apteekkitoimintaan Oriveden apteekissa tiistaina 17. heinäkuuta.

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko tutustuu apteekkitoimintaan Oriveden apteekissa ensi tiistaina 17. heinäkuuta.

Lääkeasioista vastaavana ministerinä hän haluaa tutustua avohoidon lääkehuoltoon ja sähköiseen lääkemääräykseen eli eReseptiin aidossa ympäristössä. Terveydenhuollon toimipisteistä vasta apteekit ovat kattavasti eReseptin piirissä.

Ministeri Risikko mittaa myös asiakkaiden verenpainetta ja kuuntelee apteekkiasiakkaiden näkemyksiä apteekkien palveluista noin klo 13.00 – 14.30.

Oriveden apteekin apteekkari Jorma Ahonen totesi viime maaliskuussa Kuopion Lääkepäivien paneelikeskustelussa, että ministeriön päättäjien ja Kelan toimihenkilöiden tulisi suorittaa pakollinen työharjoittelu apteekissa. Näin he näkisivät käytännössä, miten heidän päätöksensä vaikuttavat apteekkien toimintaan ja lääkkeiden käyttäjiin.

Paneelikeskustelua kuuntelemassa ollut ministeri Risikko otti haasteen vastaan.

– Ministeri sanoi, että hän voi kyllä tulla päiväksi apteekkiin töihin, kun vain ajankohdasta sovitaan. Kiireistään huolimatta hän piti sanansa. Arvostan tällaista asennetta päättäjiltä, Oriveden apteekkari Jorma Ahonen sanoo.

Terveydenhuollon ja lääkehuollon yhteistyö on lähellä niin ministerin kuin Ahosen sydäntä ja apteekkarin mukaan asiasta tullaan puhumaan myös tiistaina ministerivierailun yhteydessä.

Orivedeltä ministeri Risikko jatkaa matkaansa Porissa järjestettävään SuomiAreena -tapahtumaan, jossa hän osallistuu muun muassa Apteekkariliiton järjestämään paneelikeskusteluun lääkeväärennöksistä eli valelääkkeistä. Paneelikeskustelu on torstaina 19. heinäkuuta Eetunaukion lavalla klo 14 alkaen.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita molempiin tapahtumiin.

Lisätietoja: apteekkari Jorma Ahonen, puh. 0400 274 806 ja viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, puh. 050 566 8188.