Tiedotteet  |  27.12.2012

Lääkkeiden alv nousee, lääkekatto alenee

Lääkkeiden arvonlisäverokanta nousee vuodenvaihteessa nykyisestä yhdeksästä prosentista kymmeneen prosenttiin, mutta lääkekatto alenee.

Arvonlisäveron korotus koskee sekä resepti- että itsehoitolääkkeitä. Esimerkiksi kymmenen euroa maksava lääke kallistuu noin 9 senttiä, satasen lääke noin 92 senttiä.

Lääkkeiden vähittäishinnat apteekissa määräytyvät valtioneuvoston lääketaksa-asetuksen mukaisesti lääkkeen tukkuhinnan perusteella. Tämän vuoksi lääkkeiden hinnat ovat kaikissa apteekeissa samat, ja veronalennukset ja -korotukset siirtyvät hintoihin kokonaisuudessaan.

Lääkekatto alenee

Arvonlisäveron korotuksesta huolimatta paljon lääkkeitä käyttävien lääkelasku pienenee ensi vuonna, kun Kelan korvaamien lääkkeiden, kliinisten ravintovalmisteiden ja perusvoiteiden vuotuinen omavastuukatto (ns. lääkekatto) laskee 700,92 eurosta 670 euroon. Lääkekaton täytyttyä asiakas maksaa korvattavasta reseptilääkkeestään vain 1,50 euroa ostokertaa kohti.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, erkki.kostiainen@apteekkariliitto.fi

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkiliikkeen harjoittamista tukevia palveluita.