Tiedotteet  |  16.10.2012

Lääkekorvausleikkaukset eduskunnassa

Apteekkariliiton mielestä 113 miljoonan euron leikkaus lääkekorvauksista on kohtuuton.

– Yli 9 prosentin leikkaus 1,2 miljardin euron kokonaissummasta on huomattava koko sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla. Näin suuri leikkaus ei voi olla vaikeuttamatta suomalaisten potilaiden lääkehuoltoa, toimitusjohtaja Ilkka Oksala totesi eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 16. lokakuuta, kun liitto oli kuultavana sairausvakuutuslain muutosesityksistä.

Jo aiemmin tehdyillä päätöksillä on onnistuttu pysäyttämään lääkekorvausten kasvu. Vuonna 2009 lääkekorvaukset kasvoivat enää 0,2 prosenttia ja vuonna 2010 ne laskivat 1,6 prosenttia.

Oksala muistutti, että lääkkeiden viitehintajärjestelmän käyttöönotto on säästänyt 1.4.2009 – 30.11.2011 välisenä aikana lääkemenoja yhteensä noin 585 milj. euroa.

– On selvää, että leikattaessa 113 miljoonaa lääkekorvauksista täytyy kaikkien lääkealan toimijoiden osallistua säästöihin. Hallituksen esitysluonnoksessa oleva viiden prosentin leikkaus viitehintajärjestelmän ulkopuolisten lääkkeiden tukkuhinnoista on kuitenkin kohtuuton ja vaarantaa koko maan laajuisen ja laadukkaan lääkejakelun toimivuuden, Oksala arvioi.

Apteekkariliiton laskelmien mukaan esitys vähentää apteekkien lääkemyyntiä ja kokonaisliikevaihtoa yhteensä 67,5 milj. euroa. Tämä merkitsee keskiarvoapteekin liikevoiton laskua19 prosentilla eli 28 900 eurolla. Leikkaus kohdistuu suhteellisesti sitä voimakkaammin mitä riippuvaisempi apteekin talous on reseptilääkkeistä.

Lääkekorvausten leikkauksen yhteydessä lääkekorvauskattoa esitetään alennettavaksi 50 eurolla. Esitys on hallitusohjelman linjausten mukainen ja Apteekkariliitto pitää tätä rakenteellista ratkaisua hyvänä.

Liitto muistuttaa, että lääkekorvausjärjestelmän uudistaminen ei saa jäädä vain hallitusohjelman euromääräisten leikkausten toteuttamiseen, vaan myös hallitusohjelman mukaiseen lääkekorvausjärjestelmän kehittämiseen täytyy löytyä valmiutta.

Apteekkariliiton lausunto kokonaisuudessaan (pdf) >

Lisätietoja: toimitusjohtaja Ilkka Oksala, p. 050 301 8590