Tiedotteet  |  02.09.2011

Apteekeissa neuvotaan ihonhoitoa

Apteekkariliiton jäsenapteekkien Varmista valintasi! -neuvontakampanjan teemana on syys-lokakuussa ihon hoito ja ihotautilääkkeet.

Tavoitteena on edistää oikeaoppista ihonhoitoa ja ilman reseptiä saatavien ihotautilääkkeiden oikeaa ja turvallista käyttöä sekä lisätä itsehoidolla saavutettavia hyötyjä, esimerkiksi vähentää tarpeettomia lääkärissäkäyntejä.

Monet ihovaivat, kuten lievä atooppinen ekseema, akne ja varvasvälisilsa soveltuvat hyvin itsehoitoon. Iho-ongelmia hoidetaan kuitenkin usein väärin. Esimerkiksi kynsisientä yritetään taltuttaa ihon sienivoiteilla.

Asiakkaan iho-ongelmien selvittäminen vaatii usein lähes salapoliisityötä farmaseutilta. Tunnistaminen helpottuu, jos asiakas osaa kertoa vaivastaan, esimerkiksi onko ihovaivaa jo hoidettu jollakin ja miten hoito vaikutti.

Perusvoiteilla lisää kosteutta

Apteekin perusvoiteet ovat tärkeitä kuivan ihon sekä monien ihosairauksien hoidossa. Voiteita on kuitenkin erityyppisiä, eikä oikean voiteen valitseminen aina ole helppoa.

– Voiteen pitää tuntua miellyttävältä. Se ei kuitenkaan ole tarpeeksi tehokas, jos iho edelleen tuntuu kuivalta, silloin on vaihdettava rasvaisempaan, neuvoo asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä Suomen Apteekkariliitosta.

Myös vuodenajat vaikuttavat voiteen valintaan. Talvella ja kuivalla ilmalla tarvitaan rasvaisempaa voidetta, kun taas kesällä ja kostealla ilmalla riittää kevyempi voide.

– Välillä voide koetaan tehottomaksi, vaikka syy onkin vääränlaisessa käytössä. Voidetta ei esimerkiksi ole käytetty riittävästi tai sitä ei ole käytetty säännöllisesti, Teinilä huomauttaa.

Ihottuma kortisonia haitallisempi

Kortisonivoiteen käyttöön liittyy myös paljon virhekäsityksiä. Kortisonia pelätään, eikä voidetta uskalleta käyttää riittävästi. Varsinkin vanhemmat pelkäävät lastensa ihon ohenemista ja lapsen kasvun hidastumista.

– Hoitamaton ihottuma on kuitenkin haitallisempi iholle kuin kortisonivoide, Teinilä valistaa.

Toisaalta kortisonivoidetta käytetään vaivoihin, joihin se ei ole tarkoitettu tai ei sovi, kuten ensisijaisena voiteena kuivan ihon hoitoon, akneen, haavoihin sekä ihoinfektioihin.

Asiakkaita kannustetaan kysymään

Apteekeissa havaitaan usein, että asiakkaalla on puutteelliset, hoidon onnistumista vaarantavat tiedot itsehoitolääkkeistä. Virheellisiä käsityksiä oiotaan apteekeissa päivittäin. Usein joudutaan puuttumaan myös siihen, että asiakas on ostamassa itsehoitolääkettä aivan väärään käyttötarkoitukseen.

Onnistuneen itsehoidon edistämiseksi asiakkaita kannustetaan kysymään ja päivittämään tietonsa Varmista valintasi! -julisteiden, -hyllypuhujien ja näyttötauluilla esitettävien tietoiskujen avulla.

Lisätietoja: asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä, puh. 040 531 3728

Julkaisuvapaita apteekkiaiheisia kuvia: www.kuva-apteekki.fi