Tiedotteet  |  26.11.2010

Apteekkari Riitta Andersin Apteekkariliiton puheenjohtajaksi

Turengin apteekin apteekkari Riitta Andersin (51) on valittu Suomen Apteekkariliiton uudeksi puheenjohtajaksi liiton syyskokouksessa Helsingissä perjantaina. Andersin on liiton ensimmäinen naispuheenjohtaja.

Riitta Andersin seuraa tehtävässä pian neljä vuotta liittoa johtanutta, puheenjohtajuudesta vuodenvaihteessa luopuvaa apteekkari Mika Vidgréniä.

Riitta Andersin valmistui proviisoriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1984 ja väitteli farmasian tohtoriksi vuonna 1995. Apteekkarin uransa Andersin aloitti vuonna 1998 Helsingin Puotilan apteekissa, joka toimii nykyisin Itäkeskuksessa Apteekki Medena -nimisenä. Tänä vuonna Andersin siirtyi Janakkalan Turengin apteekin apteekkariksi.

Ennen apteekkariuraansa Andersin työskenteli opetustehtävissä Helsingin yliopistossa sekä apteekkiproviisorina Keuruulla ja Helsingissä.

Riitta Andersin on apteekkarina toimiessaan osallistunut aktiivisesti Apteekkariliiton toimintaan liiton valiokunnissa ja liiton yhtiöiden hallituksissa. Apteekkariliiton hallitukseen hän on kuulunut vuodesta 2004 lähtien. Vuodesta 2008 hän on toiminut myös liiton 2. varapuheenjohtajana.

Apteekkariliiton 1. varapuheenjohtajana jatkaa Hollolan apteekin apteekkari Tapio Rytilä. Liiton 2. varapuheenjohtajaksi valittiin Helsingin Siltamäen apteekin apteekkari Marja Ritala.

Lisätietoja: apteekkari Riitta Andersin, puh. 040 736 3913 ja viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, puh. 050 566 8188.

Suomen Apteekkariliitto on vuonna 1897 perustettu apteekkareiden muodostama yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa, valvoo jäsentensä etuja ja tuottaa ammatillisia sekä koulutus- ja viestintäpalveluita jäsenilleen.
Apteekkariliittoon kuuluu 588 apteekkaria, joista naisia on yli 70 prosenttia. Apteekkariliiton jäsenapteekit, joita on sivuapteekkeineen 788, työllistävät yli 7 300 henkeä.