Tiedotteet  |  03.10.2017

Oriolan toimitukset eivät ole normalisoituneet

Oriolan lääketoimitukset apteekeille ovat parantuneet, mutta toimituspuutteet haittaavat edelleen apteekkien toimintaa. Ei-lääkkeellisissä tuotteissa, kuten haavanhoitotuotteissa apteekkien varastotilanne on yhä tuntuvasti normaalia huonompi, ilmenee Apteekkariliiton apteekeille tekemästä kyselystä.

Apteekkariliiton apteekeille maanantaina ja tiistaina (2.-3.10.2071) tekemän kyselyn mukaan Oriolan lääketoimitukset apteekeille ovat parantuneet, mutta eivät edelleenkään normalisoituneet. Kyselyyn saatiin tiedot 436:sta apteekista.

Varastotilanne ihmisille tarkoitetuissa lääkkeissä on nyt normaali jo noin 40 prosentilla apteekeista ja vähän normaalia huonompi 58 prosentilla apteekeista. Eläinlääkkeissä varastotilanne on normaali noin joka kolmannella (34 %) ja vähän normaalia huonompi reilulla puolella (55 %) apteekeista. Tuntuvasti huonompi eläinlääkkeiden varasto on edelleen joka kymmenennellä (11 %) apteekilla.

Puolet apteekeista (49 %) ilmoitti saaneensa tilaamistaan lääkkeistä tällä viikolla noin 90 prosenttia. Reilu neljännes (28 %) oli saanut kaikki tilaamansa lääkkeet. Liki sata apteekkia oli saanut vain 50-80 prosenttia tilaamistaan lääkkeistä.

Muissa tuotteissa saatavuus edelleen huono

Sen sijaan muissa Oriolan jakelemissa tuotteissa tilanne on edelleen huono. Lähes kaikilla kyselyyn vastanneella apteekilla haavanhoitotuotteiden varasto on joko tuntuvasti (54 %) tai vähän (42 %) normaalia huonompi. Tilanne on likipitäen sama myös muissa Oriolan jakelemissa ei-lääkkeellisissä tuotteissa, kuten käsideseissä ja suunhoitotuotteissa.

– Apteekin haavanhoitotuotteissa on monia kotihoidon asiakkaiden kroonisiin haavoihin tarkoitettuja valmisteita. Haavan hyvä hoito on potilaan terveyden kannalta erittäin tärkeää ja siksi olemme jo useaan kertaan esittäneet, että nämä tuotteet on saatava mahdollisimman pian mukaan tukun toimituksiin, toteaa farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler Apteekkariliitosta.

Ei-lääkkeellisissä eläinhoitotuotteissa varastotilanne apteekeissa oli joko tuntuvasti (57 %) tai vähän (38 %) normaalia huonompi.

Myös lääkkeiden annosteluvälineiden valikoimiin odotellaan apteekeissa täydennystä. Normaali varastotilanne niissä oli 38 prosentilla, vähän normaalia huonompi 35 prosentilla ja tuntuvasti normaalia huonompi 27 prosentilla apteekeista.

Oriolan toimitusongelmat alkoivat syyskuun alussa, kun yhtiö otti käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän, joka ei ole toiminut odotetulla tavalla. Apteekkariliitto seuraa tilannetta apteekeissa.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi tai viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, erkki.kostiainen@apteekkariliitto.fi