Tiedotteet  |  03.03.2017

Moni ikääntynyt tarvitsisi tukea lääkehoidon hallintaan kotona

Apteekit tarjoavat maaliskuun aikana tuhannelle asiakkaalleen Lääkityksen tarkistuspalvelun maksutta. Kampanjassa on mukana 250 apteekkia ympäri Suomen. Tarkistuksiin voi vielä ilmoittautua mukaan apteekki.fi-sivuston kautta tai pyytämällä apua apteekista.

Lääkkeen käyttäjällä on iso vastuu lääkehoidon onnistumisesta. Lääkkeet ovat tehokkaita ja turvallisia vain oikein käytettynä. Lääkehoidon hallinta kotona voi olla haastavaa monilääkitylle ikääntyneelle tai hänen omaishoitajallensa.

Kampanjalla apteekit haluavat kiinnittää huomiota etenkin monilääkittyjen vanhusten lääkityksen pulmiin ja riskitekijöihin, joita palvelulla voidaan vähentää. Lääkityksen tarkistuspalvelu tukee lääkityksen hallintaa ja onnistumista kotona.

Lääkityksen tarkistuksiin ehtii vielä mukaan

Apteekki.fi-sivustolta löytyy kampanjassa mukana olevat apteekit, lisätietoa palvelusta ja ilmoittautumislinkki. Apteekit ottavat asiakkaisiin yhteyttä ilmoittautumisen jälkeen ja sopivat palveluajasta sekä antavat ohjeet palveluun tuloa varten. Apua ilmoittautumiseen voi pyytää myös apteekista.

Kampanjasivuston ilmoittautuminen sulkeutuu, kun Tarkistuspalveluun on ilmoittautunut 1 000 asiakasta. Yksittäisen apteekin palveluun otetaan korkeintaan viisi asiakasta.

Palvelu tukee lääkehoidon onnistumista

Lääkityksen tarkistuspalvelussa kartoitetaan ensin asiakkaan koko lääkitys ja hänen käyttämänsä itsehoitolääkkeet sekä luontaistuotteet.

”Usein lääkehoito onnistuu ongelmitta, kun käytössä on vain muutama lääke, mutta kun käytössä on useita lääkkeitä, voi kotona olla vaikeuksia lääkityksen hallinnassa. Lääkehoidosta ei saada parasta tehoa, mikä voi näkyä voinnissa”, asiantuntijaproviisori Charlotta Sandler Apteekkariliitosta kertoo.

Palvelussa myös varmistetaan, ettei käytössä ole iäkkäille sopimattomia lääkkeitä ja että lääkkeet otetaan oikein ja oikeaan aikaan.

Palvelun aikana asiakas voi keskustella turvallisesti lääkehoitoon liittyvistä huolistaan. Palvelun lopuksi asiakkaalle kootaan ajantasainen lääkityslista ja tarkistuksen aikana tehdyt havainnot, kuten lääkkeiden oikeat ottoajankohdat.

Apteekit onnittelevat 100-vuotiasta Suomea tarjoamalla tuhat Lääkityksen tarkistuspalvelua asiakkailleen maksutta. Mukana Terveydeksi, Suomi! -hankkeessa on 250 yksityistä apteekkia ympäri Suomen. Hanke on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Lääkityksen tarkistuspalvelu kuuluu apteekin maksullisiin lisäpalveluihin ja on saatavilla apteekeista myös kampanjan jälkeen. Palvelua tarjoavat apteekit löytyvät Apteekki.fi-sivuston Apteekkihaun kautta.

Lisätietoa Lääkityksen tarkistuspalvelusta, asiantuntijaproviisori Charlotta Sandler, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi tai 050 543 0411

Lisätietoa Terveydeksi, Suomi! -kampanjasta, Brand Manager, proviisori Katariina Kalsta, katariina.kalsta@apteekkariliitto.fi tai 040 775 1417.

Apteekkiaiheisia kuvituskuvia medialle www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.