Tiedotteet  |  13.03.2017

Apteekkariliitto julistaa haettavaksi 100 000 euron juhla-apurahan

Suomen Apteekkariliitto juhlistaa Suomi 100 -juhlavuotta ja liiton 120-vuotispäivää julistamalla haettavaksi 100 000 euron suuruisen juhla-apurahan.

Juhla-apuraha kohdennetaan erityisesti apteekkipalveluiden ja lääkeneuvonnan vaikuttavuutta selvittävään tutkimukseen.

– Apteekkialalla tehdään paljon tutkimusta, mutta ei mielestämme riittävästi vaikuttavuustutkimusta. Siksi haluamme kohdentaa apurahan nimenomaan tähän tarkoitukseen, perustelee Apteekkariliiton puheenjohtaja Marja Ritala.

PricewaterhouseCoopers selvitti apteekkien neuvonnan arvoa pari vuotta sitten. Asiantuntija-arvion mukaan neuvonta keventää merkittävästi muun terveydenhuollon kuormitusta ja säästää liki miljardi euroa vuodessa, kun asiakkaiden vaivat hoituvat apteekin neuvoin ja tuottein ilman reseptilääkettä ja lääkäri- tai päivystyskäyntiä.

– Juuri tämän tyyppistä tutkimustietoa kaivattaisiin lisää esimerkiksi parhaillaan käytäviin keskusteluihin apteekkien roolista osana uudistuvaa sote-palvelurakennetta. Lukuja ja vaikuttavuusarvioita tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa.

Juhla-apurahan haku päättyy 30.4.2017 ja apurahan saaja julkistetaan kesäkuussa. Hakuohjeet on kerrottu Apteekkariliiton verkkosivuilla.

Apteekkariliitto jakaa hallinnoimistaan rahastoista vuosittain apurahoja farmasian tutkimukseen ja käytännön farmasian edistämiseen.

Lisätietoja: asiantuntijaproviisori Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi

Kuvituskuva: Lääkeneuvontaa apteekissa (kuva: Katja Lösönen) >

Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita. Vuonna 1897 perustettu liitto viettää 120-vuotispäiväänsä 13. maaliskuuta.