Tiedotteet  |  08.01.2016

Kelan tietojärjestelmävika haittaa apteekkien toimintaa

Eilen torstaina alkanut Kelan tietojärjestelmävika on haitannut apteekkien toimintaa myös tänään perjantaina.

Vian vuoksi apteekit eivät ole voineet tarkistaa Kelan palvelimelta asiakkaan lääkekorvausoikeuksia ja tänä vuonna jo maksamia lääkeomavastuita.

- Jos apteekki ei saa reaaliaikaista tietoa Kelan palvelimelta, asiakkaan tulee lääkekorvauksen saamiseksi esittää apteekissa Kela-korttinsa. Apteekki laskee asiakkaan saaman lääkekorvauksen oletuksella, että 50 euron alkuomavastuu on jo maksettu. Jäljellä oleva alkuomavastuu peritään vuoden seuraavien lääkeostojen yhteydessä, kertoo farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala Apteekkariliitosta.

Suorakorvaustietojen kyselypalvelussa ja lääkeosto- ja tilitystietojen vastaanottopalvelussa havaittu häiriö alkoi torstaina 7.1.2016 kello 12.54. Häiriön vuoksi palveluissa esiintyy katkoja ja hidastelua.

Kelan mukaan häiriön korjaamiseksi tehtävät toimet jatkuvat vahvistelulla asiantuntijajoukolla.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala, p. 040 505 2256

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.