Tiedotteet  |  20.03.2014

APTEEKKI-tilakonseptista Vuoden Myymälä 2014

Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekeilleen SEK:n kanssa yhteistyössä suunnittelema APTEEKKI-tilakonsepti palkittiin eilen Retail Awards 2014 -kilpailussa Vuoden Myymälänä. Palkinnot jaettiin Myymälä 2014 -tapahtuman yhteydessä.

Suomen Apteekkariliiton tiedote 20.3.2014

APTEEKKI-tilakonsepti on Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekeille suunniteltu apteekkikonsepti. Tavoitteena oli luoda selkeä, erottuva, moderni ja persoonallinen tila, jossa on huomioitu sekä asiakkaiden että asiakaspalvelun tarpeet.

”Konseptissa Apteekin tila on suunniteltu avaraksi ja kalusteet on sijoiteltu laaksomaisesti, jolloin näkymä koko myymälään säilyy”, suunnittelussa mukana ollut arkkitehti Marko Pulli kertoo.

Kunkin palvelualueen - reseptipalvelun, palveluvalinnan ja kassapalvelun - erityistarpeet on huomioitu suunnittelussa ja kalusteratkaisuissa.

Tavoitteena oli tuoda vahvasti esiin myös Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekkien tunnus, vihreä risti, joka on saanut näyttävän paikan keskellä myymälää, kassapalvelupisteen takana.

”Halusimme, että Apteekissa on helppoa ja rauhallista asioida. Kalusteet, opasteet ja tilat on suunniteltu näistä lähtökohdista. Samalla halusimme tuoda tyylikkäällä, Apteekkiin sopivalla tavalla myös kampanjat esiin”, Apteekkariliiton Brand Manager Katariina Kalsta sanoo.

Tilakonseptiin kuuluu myös lääkejäteastia asiakkaiden lääkejätteitä varten. Näin voidaan tehostaa lääkejätteiden palauttamista apteekkeihin ja niiden asianmukaista hävittämistä. Asiakkaat, apteekin henkilökunta ja jätehuolto ovat olleet astioihin erittäin tyytyväisiä.

APTEEKKI-tilakonsepti pilotoitiin Oulun Hansa-Apteekissa, Turengin apteekissa ja Medi-apteekissa Pietarsaaressa.

”Uusi tilakonsepti antaa hyvän mahdollisuuden parantaa apteekin asiakaspalvelua, koska se luo sille asianmukaiset ja ajantasaiset puitteet. Asiakkaat ja apteekin henkilökunta ovat ottaneet tilan omakseen”, toteaa Medi-apteekin apteekkari Tapio Sundell.

------------------------------------------------------------------

APTEEKKI-tilakonseptin suunnittelusta vastasivat Apteekkariliiton kanssa yhteistyössä SEK:stä designer Sanna Kaitakari ja asiakkuusjohtaja Jaana Lahtinen sekä arkkitehti Marko Pulli. Apteekkariliitosta suunnittelussa olivat mukana brändinohjausryhmä, sen puheenjohtaja apteekkari Tapio Sundell sekä Brand Manager Katariina Kalsta. Retail Awards:ssa mukana olleen Medi-apteekin tilaan konseptin on toteuttanut ja kalusteratkaisut suunnitellut Managing Designer Anders Djupsjö Marketmedialta.

Retail Awards: Kaupan Maailma -lehti ja easyFairsin Myymälä-tapahtuma jakoivat suomalaisen vähittäiskaupan Retail Awards -palkinnot 19.3.2014 Helsingin Messukeskuksessa, Myymälä-tapahtuman yhteydessä. Retail Awards 2014 -palkinnon saajat valitsi tuomaristo, joka koostui kaupan alan liittojen ja sidosryhmien edustajista. Tuomaristossa on mukana easyFairsin ja Kaupan Maailma -lehden edustajat.

Lisätietoja:
Apteekkari Tapio Sundell, Medi-apteekki, Pietarsaari
Brändinohjausryhmän puheenjohtaja Puhelin 0400 484 4539, tapio.sundell@mediapteekki.fi

Brand Manager Katariina Kalsta, Suomen Apteekkariliitto
Puhelin 040 775 1417, katariina.kalsta@apteekkariliitto.fi

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.