Tiedotteet  |  07.04.2014

Apteekit tarjoavat työtä nuorille

Farmaseuteille, farmasian opiskelijoille ja apteekkialalle aikoville on tänä kesänä tarjolla runsaasti kesätyöpaikkoja. Farmaseuttien hyvä työllisyystilanne näkyy myös työ- ja elinkeinoministeriön Ammattibarometrissa.

Erityisen haluttuja kesätyöntekijöitä ovat farmasian opiskelijat, jotka ovat ehtineet opinnoissaan niin pitkälle, että heillä on farmaseutin oikeudet. Apteekkariliiton Meidän APTEEKKI –lehden työpaikkaliitteessä kymmenet Apteekkariliiton jäsenapteekit ympäri Suomea tarjoavat kesätyöpaikkoja ja pidempiaikaisia työsuhteita.

– Tilastojemme mukaan viime vuoden aikana lähes 200 apteekissa oli farmaseutin paikka avoimena. Ilahduttavaa on, että työpaikkoja näyttää olevan tarjolla kattavasti eri puolilla maata, sanoo koulutus- ja työvoima-asioista Apteekkariliitossa vastaava asiantuntijaproviisori Saija Leikola.

Leikolan mukaan hakijamäärät farmaseutin ja proviisorin koulutusohjelmiin olivat viime vuonna ennätysmäiset.

– Hyvä työllisyystilanne on varmasti osasyy tähän. Opiskelupaikkaa pohtivien kannattaa muistaa farmasia ja apteekkityö yhtenä erinomaisena vaihtoehtona.

Farmaseuttien hyvä työllisyystilanne apteekeissa näkyy myös työ- ja elinkeinoministeriön Ammattibarometrissa, jonka mukaan hakijoista on paljon pulaa Pohjois-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa. Hakijapulasta kärsii myös Lappi, Kainuu, Kaakkois-Suomi, Satakunta, Keski-Suomi ja Etelä-Pohjanmaa. Vain Pohjois-Savossa hakijoita on enemmän kuin tarjolla olevia työpaikkoja. Ylitarjontaa alueella selittää Itä-Suomen yliopiston farmaseuttinen tiedekunta, joka kouluttaa Kuopiossa farmaseutteja ja proviisoreita.

Farmaseuttien rekrytointitarpeen arvioidaan kasvavan Kainuussa, Satakunnassa ja Kaakkois-Suomessa. Rekryointitarve vähenee Uudellamaalla ja pysyy muualla maassa ennallaan.

Ammattibarometri kertoo työ- ja elinkeinotoimistojen arvion noin 200 keskeisen työelämän ammatin lyhyen aikajänteen kehitysnäkymistä ja työvoiman saatavuusnäkymistä. Se laaditaan kolme kertaa vuodessa; helmikuussa, toukokuussa ja syyskuussa.

Meidän APTEEKKI –lehden työpaikkaliite (pdf) >

Lisätietoja: Saija Leikola, asiantuntijaproviisori, Suomen Apteekkariliitto, p. 010 680 1418