Tiedotteet  |  04.01.2013

Apteekit edistävät lääkitysturvallisuutta

Apteekkariliiton ständillä (2c25) Lääkäripäivillä (8.-11.1.) esitellään lääkehoidon onnistumista ja lääkitysturvallisuutta edistäviä apteekkipalveluita.

Apteekkariliiton ständillä (2c25) Lääkäripäivillä Helsingin messukeskuksessa esitellään lääkehoidon onnistumista ja lääkitysturvallisuutta edistäviä apteekkipalveluita 8.-11.1.

VIIKON OHJELMA

Tiistai 8.1.
Apteekkisopimus tutuksi
Lääkärin ja potilaan välinen apteekkisopimus auttaa päihde- tai lääkeriippuvuudesta kärsiviä potilaita vierottumaan suunnitelmallisen lääkehoidon avulla. Sopimuksella potilas sitoutuu vain yhden lääkärin tai hoitopaikan lääkehoitoon ja käyttämään vain yhtä apteekkia hankkiessaan sopimuksessa mainittuja lääkkeitä. Esittelemme, miten apteekit varmistavat sopimusmenettelyn toiminnan.

Keskiviikko 9.1.
Lääkitys kuntoon
Lääkehoidon kokonaisarviointi (LHKA) on lääkärin työn tueksi suunniteltu palvelu, jossa erityispätevyyden hankkinut proviisori tai farmaseutti arvioi perusteellisesti potilaan lääkityskokonaisuuden. Havainnoista syntyy raportti lääkärille mahdollisia lääkitysmuutoksia varten. Kerromme palvelusta saaduista kokemuksista.

Torstai 10.1.
Inhalointi hallintaan
Tutkimusten mukaan inhaloitavien lääkkeiden käytössä on paljon ongelmia. Lääke ei mene perille keuhkoihin asti. Ajanvarauksella toimivassa palvelussa farmaseutti tarkistaa potilaan inhaloinnin onnistumisen vaihe vaiheelta ja ohjaa lääkkeen oikeassa käytössä. Potilasta neuvotaan myös huolehtimaan suun hyvinvoinnista lääkkeen käytön yhteydessä. Tarkistus kestää noin 10-15 minuuttia.
Lisätietoja >

Perjantai 11.1.
Lääkkeet annospusseissa
Lääkkeiden annosjakelupalvelua käyttävä asiakas saa lääkkeensä apteekista pakattuina koneellisesti käteviin kerta-annospusseihin kahdeksi viikoksi kerrallaan. Palveluun sisältyy myös lääkityksen tarkistus ja ajantasaisen lääkityskortin ylläpito. Palvelu helpottaa lääkityksen hallintaa, vähentää lääkehävikkiä ja usein myös pienentää lääkemenoja. Palvelun piirissä on jo noin 27 000 apteekkien asiakasta. Lääkkeiden koneellista annosjakelua esitellään myös avoimessa Potilasturvallisuus-seminaarissa Helsingin yliopiston Porthania-salissa (Yliopistonkatu 3) keskiviikkona 9.1. klo 16.00-18.30.
Lisätietoja >

Lisätietoja: viestintäjohtaja, proviisori Erkki Kostiainen, p. 010 6801 403 tai 050 566 8188