Tiedotteet  |  14.10.2013

Apteekista lujien luiden resepti

Lähes puoli miljoonaa suomalaista sairastaa osteoporoosia ja yhtä moni sen esiastetta, osteopeniaa. Sairaudelta voi kuitenkin välttyä huolehtimalla aktiivisesti luuston terveydestä läpi elämän.

Osteoporoosia pidetään usein mummojen tautina, mutta sitä se ei ole. Vaikka suurin riski sairastua onkin vaihdevuodet ohittaneilla naisilla, kuka tahansa voi sairastua osteoporoosiin, niin naiset kuin miehet.

Luiden vähittäinen haurastuminen on osa ikääntymistä, mutta osteoporoosi on sairaus. Sen puhkeamiseen vaikuttavat perintötekijät, liikkumattomuus, niukka kalsiumin, D-vitamiinin ja proteiinin saanti, monet sairaudet ja lääkkeet sekä tupakointi ja runsas alkoholin käyttö.

– Luustoterveyden eteen on tehtävä töitä. Murtumattomien luiden resepti on riittävästi D-vitamiinia, kalsiumia ja proteiinia sekä liikuntaa. D-vitamiinin saanti on helpoimmin turvattu D-vitamiinivalmisteella, mutta kalsium ja proteiini olisi hyvä saada monipuolisesta ruuasta. Jos tämä ei ole mahdollista, löytyy apteekista myös kalkkitabletteja ja proteiinipitoisia lisäravinteita, kertoo asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä Suomen Apteekkariliitosta.

Kehon painoa kannattelevaa, luustoa vahvistavaa liikuntaa pitäisi harrastaa edes pieniä määriä päivittäin. Luut vahvistuvat parhaiten liikunnassa, jossa niihin kohdistuu iskuja alustaa vasten, nopeita kiertoja, vääntöä ja tärähdyksiä. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi juoksu, jumppa, pallo- ja mailapelit sekä voimaharjoittelu.

– Tärkeä on muistaa, että lujat luut luodaan jo nuorena. Parikymppisenä saavutettu luumassan huippumäärä on tärkeä osteoporoosin ennustetekijä: mitä alhaisemmaksi luumassa jää, sitä varhaisemmassa iässä altistutaan murtumille. Päivittäisen liikunnan vähyys, jatkuva tietokoneen tai television äärellä istuminen ovatkin nuorten luiden pahimpia vihollisia, Teinilä huomauttaa.

Apteekit ja Luustoliitto yhteistyössä

Viikolla 42 Suomessa vietetään Luustoviikkoa. Apteekit osallistuvat Luustoviikkoon käynnistämällä teemaviikolla Luustoterveys-kampanjan.

– Apteekissa voi esimerkiksi testata oman osteoporoosiriskinsä ja saada neuvoja luuston hoitoon. Luu on elävää kudosta, joka uusiutuu läpi elämän. Koskaan ei siis ole liian myöhäistä aloittaa luustoterveellisiä elämäntapoja, Teinilä kannustaa.

Apteekkariliitto ja liiton jäsenapteekit kampanjoivat turvallisen ja tarkoituksenmukaisen itsehoidon puolesta vaihtuvien Varmista valintasi -teemojen avulla. Luustoterveys teema toteutetaan yhteistyössä Luustoliiton kanssa.

Lisätietoja: asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä, p. 040 531 3728

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkiliikkeen harjoittamista tukevia palveluita.