Tiedotteet  |  17.05.2013

Älä jää vatsavaivojesi kanssa yksin

Vatsaoireiden itsehoito onnistuu parhaiten apteekin avustuksella.

Monia vatsaoireita, kuten ripulia, ummetusta ja närästystä voi usein hoitaa itse. Parhaiten itsehoito onnistuu apteekin farmaseuttisen henkilöstön avustuksella.

Vatsan toimintaan liittyvistä asioista puhuminen saattaa tuntua kiusalliselta. Oireistaan kannattaa kuitenkin jutella apteekissa, sillä vatsaoireita ja niiden taustalla olevia syitä on monenlaisia.

– Jotta apteekissa osataan neuvoa oikea hoito, tarvitsee farmaseutti taustatietoja. Esimerkiksi ripulin syynä voi olla bakteeri tai virus, laktoosi-intoleranssi tai ärtyvä suoli, kertoo asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä Suomen Apteekkariliitosta.

Pitkittyneet vatsaongelmat saattavat myös huolestuttaa. Apteekissa osataan arvioida onko tarvetta hakeutua heti lääkäriin vai voidaanko ensin kokeilla itsehoitoa.

Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vatsavaiva nuorilla ja keski-ikäisillä. Siihen liittyy vatsakipuja, turvotusta, ripulia, ummetusta tai ilmavaivoja. Oireet ovat yleensä pitkäkestoisia ja kausiluontoisia.

– Ärtyvä suoli saattaa olla tuskastuttava vaiva. Sitä ei voi parantaa, mutta sopivalla hoidolla sen kanssa voi pärjätä hyvin. Hoidon kulmakivi on ruokavaliohoito, sillä usein oireet liittyvät tiettyihin ruoka-aineisiin. Myös esimerkiksi probiooteista tai oikein valituista kuituvalmisteista saattaa olla apua, Teinilä rohkaisee.

Teinilä huomauttaa, että lääkäriin on syytä mennä, jos esiintyy voimakasta vatsakipua, laihtumista, verisiä ulosteita tai itsehoidosta huolimatta hankalina jatkuvia oireita.

Vatsa kunnossa kaiken kesää

Ruokamyrkytys tai turistiripuli voi ikävästi sotkea lomasuunnitelmia. Kesällä tuleekin kiinnittää erityistä huomiota ruokatavaroiden säilyvyyteen. Ulkomaan lomalla kannattaa puolestaan huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja miettiä mitä suuhunsa pistää.

– Äkillisen ripulin ensisijaiseen hoitoon kuuluu nesteytys ja lepo. Ripulijuoma helpottaa neste- ja suolahukan korjaamista, joten se kannattaa sisällyttää lääkekaappiinsa, samoin maitohappobakteerit. Ne soveltuvat niin ripulin ehkäisyyn kuin hoitoon, Teinilä neuvoo. Usein vatsaoireiden helpottamiseen riittää jo pieni elintapamuutos.

– Kiire ja epäsäännöllinen ruokailu voivat aiheuttaa närästystä, ummetusta ja ripulia. Kesäloma on oiva hetki hoitaa myös vatsaansa. Syödään fiksusti ja säännöllisesti sekä liikutaan ja otetaan rennosti, Teinilä kannustaa.

Apteekkariliitto ja liiton jäsenapteekit kampanjoivat turvallisen ja tarkoituksenmukaisen itsehoidon puolesta vaihtuvien Varmista valintasi -teemojen avulla. Parhaillaan apteekkien teemana on ripulin ja ummetuksen hoito.

Lisätietoja: asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä, p. 040 531 3728 ja viestintäproviisori Minna Svensk, p. 040 513 28 23