Tiedotteet  |  05.11.2012

Apteekeissa vietetään Lääkehoidonpäivää

Apteekeissa ympäri Suomen vietetään tiistaina 6. marraskuuta ensimmäistä kansallista Lääkehoidonpäivää.

Päivän teemana on Tunne lääkkeesi, jolla halutaan aktivoida sekä lääkkeiden käyttäjiä että terveydenhuollon ammattilaisia kiinnittämään enemmän huomiota lääkehoitojen onnistumiseen. Apteekeissa haaste otetaan vastaan hyvillä mielin.

– Voisi sanoa, että apteekeissa on Lääkehoidon päivä joka päivä. Teemapäivänä ja kaikkina muinakin päivinä meillä on erinomainen tilaisuus laittaa osaamisemme likoon ja näyttää, miksi apteekit ovat tärkeä ja tunnustettu osa suomalaista terveydenhuoltoa, farmaseuttinen johtaja (vt.) Johanna Salimäki Suomen Apteekkariliitosta.

Lääkehoidon päivänä apteekit ovat varautuneet asiakkaiden neuvontaan erityisellä panostuksella. Tunne lääkkeesi -teeman avulla asiakkaita rohkaistaan juttelemaan lääkityksestään ja muistutetaan, että lääkehoitoon liittyvissä asioissa voi aina kysyä apua apteekista.

– Lääkehoidon onnistumisen kannalta on tärkeää tietää miten ja milloin lääke otetaan, miten se vaikuttaa ja kuinka kauan sitä käytetään. Lisäksi on hyvä tietää lääkkeen yleisistä haittavaikutuksista ja mahdollisista yhteisvaikutuksista muiden lääkkeiden kanssa. Näistä asioista tietää apteekki, Salimäki summaa.

Teemapäivän tavoitteena yhteistyö

Yksi teemapäivän tavoite on lisätä kansallista ja alueellista moniammatillista yhteistyötä. Monissa apteekeissa järjestetäänkin yhteisiä tapahtumia paikallisen terveyskeskuksen tai potilasjärjestöjen kanssa.

– Apteekit järjestävät muun muassa lääkeaiheisia luentotilaisuuksia ja seminaareja Lääkehoidon päivänä tai lähipäivinä. Joissakin apteekeissa lääkkeistään voi teemapäivän aikana rupatella myös kahvitarjoilun kera. Omista tapahtumistaan apteekit ilmoittavat paikallisesti, Salimäki kertoo.

Lääkehoidonpäivän järjestävät sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon aloitteesta lääke- ja terveysalan toimijat yhdessä terveysalan viranomaisten kanssa. Mukana on myös Apteekkariliitto jäsenapteekkeineen.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja (vt.) Johanna Salimäki, puh. 050 331 4521