Tiedotteet  |  24.03.2011

Viitehintasäästöjä käytettävä lääketaksan ja apteekkimaksun uudistamiseen

Apteekkariliitto on pääosin tyytyväinen Apteekkitoiminnan kehittämistyöryhmän ehdotuksiin, mutta harmittelee sitä, että lääketaksan ja apteekkimaksun uudistamiseen ei löydetty hyvää ratkaisua.

Apteekkariliiton mielestä Apteekkitoiminnan kehittämistyöryhmän torstaina (24.3.) sosiaali- ja terveysministeriölle luovuttama mietintö sisältää useita hyviä uudistusehdotuksia, jotka edesauttavat maanlaajuisen lääkejakelun turvaamista.

– Työryhmä onnistui keskittymään työssään apteekkitoiminnan tulevaisuuden kannalta keskeisiin asioihin, kuten lääketaksan uudistamiseen, apteekkimaksun jakamiseen pää- ja sivuapteekin kesken sekä apteekin uusien palveluiden taloudellisten edellytysten turvaamiseen, Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja Ilkka Oksala kiittelee.

Oksala pahoittelee sitä, että apteekkien kannalta tärkeimpien kysymysten, eli lääketaksan ja apteekkimaksun uudistamisen osalta, työryhmän oli hyvin vaikeaa löytää ratkaisu, joka olisi oikeudenmukainen koko apteekkikentän näkökulmasta.

– Tämä johtui siitä, että työryhmän työtä ohjasi tosiasiallinen toimeksianto tehdä valtiontalouden näkökulmasta kustannusneutraali esitys, Oksala toteaa.

Työryhmä ehdottaa, että lääketaksan uudistamisen valmistelua jatketaan siten, että apteekin myyntikatteen muodostumisen painopistettä siirrettäisiin kustannusneutraalisti tukkuhinnan osuudesta enemmän lääketaksan euromääräisiin osiin ja reseptilääkkeen toimitusmaksuun. Myös mahdollisuutta sitoa toimitusmaksu indeksiin ehdotetaan selvitettäväksi. Työryhmän mukaan uusi lääketaksa-asetus tulisi saada voimaan seuraavan hallituskauden alkupuolella.

Apteekkimaksusta työryhmä toteaa, että mahdollisuutta lisätä sivuapteekkien pitämishalukuutta syrjäseuduilla esimerkiksi määräämällä apteekin ja sivuapteekin apteekkimaksu erikseen selvitettäisiin. Työryhmän mukaan muutos voitaisiin toteuttaa kustannusneutraalisti korottamalla apteekkimaksua ja painottamalla korotukset keskikokoisten ja suurten apteekkien apteekkimaksuun.

Apteekkariliiton mukaan molempiin uudistuksiin voidaan löytää toteuttamiskelpoinen ja oikeudenmukainen ratkaisu vain, mikäli uudistuksiin käytetään viitehintajärjestelmän aikaansaamia säästöjä.

– Viitehintajärjestelmän, joka sinänsä oli hyvin perusteltu uudistus, seurauksena lääkemenoja on säästynyt jo 270 miljoonaa euroa. Viitehintajärjestelmä säästää valtion lääkemenoja jatkossakin. Edes pieni osa tästä säästöstä pitää voida käyttää lääketaksan ja apteekkimaksun uudistamiseen, Oksala painottaa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Ilkka Oksala, puh. 050 301 8590