Tiedotteet  |  01.11.2011

Apteekista neuvot flunssan hoitoon

Flunssa ja influenssa ovat eniten työstä poissaoloja aiheuttavia sairauksia Suomessa. Apteekeissa tiedetään, milloin oireita voi hoitaa itse, ja milloin on syytä mennä lääkäriin.

Apteekkariliiton jäsenapteekit kampanjoivat onnistuneen ja turvallisen itsehoidon puolesta. Marraskuusta tammikuuhun Varmista valintasi! -teemana on flunssan ja influenssan ehkäisy ja hoito.

– Apteekeilla on tärkeä rooli flunssa- ja influenssapotilaiden hoidossa. Farmaseutti tai proviisori osaa neuvoa miten flunssan ja influenssan oireita hoidetaan turvallisesti itsehoitolääkkeillä. Jos oireet sitä vaativat, asiakas ohjataan lääkäriin, kertoo Suomen Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä.

Flunssa ja influenssa, kaksi eri sairautta

Ihmisten puheessa influenssa ja flunssa sekoittuvat usein, vaikka kyse on eri virusten aiheuttamista sairauksista.

– Flunssan ja influenssan oireet muistuttavat toisiaan, mutta influenssa on yleensä selvästi rajuoireisempi ja nopeammin alkava sairaus. Influenssa voi olla jopa hengenvaarallinen pitkäaikaissairailla ja iäkkäillä.

Influenssaa voi ehkäistä tehokkaasti rokotteella. Rokotteesta hyötyvät kaikki, mutta erityisen tärkeä se on riskiryhmiin kuuluville, kuten sydän- ja verisuonitautia sairastaville tai astmaatikoille. Myös iäkkäät, pienet lapset ja raskaana olevat on syytä rokottaa.

– Flunssaa vastaan ei ole rokotetta. Tehokkain ehkäisykeino on käsien huolellinen pesu ja pisaratartunnan välttäminen. Tutkimusten mukaan kuitenkin D-vitamiinilla, probiooteilla ja sinkillä näyttäisi olevan flunssaa ehkäisevä vaikutus. Lisäksi C-vitamiinin ja sinkin on havaittu lyhentävän flunssan kestoa, Teinilä vinkkaa.

Varmista valintasi! kannustaa kysymään

Apteekeissa havaitaan usein, että asiakkaalla on puutteelliset, hoidon onnistumista vaarantavat tiedot itsehoitolääkkeistä. Virheellisiä käsityksiä oiotaan apteekeissa päivittäin. Usein joudutaan puuttumaan myös siihen, että asiakas on ostamassa itsehoitolääkettä aivan väärään käyttötarkoitukseen.

Yleinen virhekäsitys esimerkiksi flunssalääkkeissä on se, että niiden luullaan ehkäisevän flunssaa, vaikka ne helpottavat vain flunssan ja influenssan oireita. Särkylääkkeitä sisältävien flunssalääkkeiden ja tulehduskipulääkkeiden samanaikainen käyttö voi puolestaan aiheuttaa vakaviakin haittoja.

Onnistuneen itsehoidon edistämiseksi apteekeissa asiakkaita kannustetaan kysymään ja päivittämään tietonsa itsehoitolääkkeistä.

Lisätietoja: asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä, puh. 040 531 3728 ja viestintäproviisori Minna Svensk, puh. 040 513 28 23

Apteekkiaiheista kuvitusta: www.kuva-apteekki.fi