Tiedotteet  |  12.02.2010

Apteekkien neuvonta säästää satoja miljoonia

Apteekkien ilmaispalvelut säästävät terveysmenoja yli puoli miljardia euroa vuodessa, ilmenee PricewaterhouseCoopersin ja Suomen Apteekkariliiton tuoreesta selvityksestä.

Selvityksessä arvioitiin, kuinka paljon työtä ja rahaa apteekkien veloituksetta tarjoamat palvelut säästävät muualla terveydenhuollossa.

Selvityksen mukaan apteekkien tarjoamat palvelut säästävät vuodessa 6,2 miljoonaa käyntiä yleislääkärin vastaanotolta ja 750 000 käyntiä päivystyksestä. Palveluiden ansiosta myös lääkemääräysten tarve vähenee 2,6 miljoonalla reseptillä. Lisäksi apteekin asiantuntemuksen arvioidaan säästävän vuodessa noin 123 000 vuodepotilasyötä.

Rahassa mitattuna nämä vastaavat yhteensä noin 565 miljoonan euron vuosisäästöä, josta suurin osa, noin 300 miljoonaa euroa, kertyy vähentyneistä yleislääkärikäynneistä. Lisäksi päivystysmenoja säästyy liki 70 miljoonaa euroa vuodessa. Lääkemääräyksissä ja vuodepotilasöissä apteekin asiantuntemus tuo molemmissa noin 100 miljoonan euron säästöt. Kokonaissäästöstä valtaosa, noin 440 miljoonaa, kohdistuu julkiselle sektorille.

– Säästöt ovat suuremmat kuin apteekkien osuus Suomen koko lääkemyynnistä. Tämä tarkoittaa, että apteekit tuottavat terveydenhuollolle enemmän kuin avohoidon laadukas lääkejakelu maksaa, Apteekkariliiton puheenjohtaja Mika Vidgrén vertaa.

Neuvonnalla suurin arvo

Selvityksessä arvioituja apteekin palveluita olivat lääkemääräysten noudattamisen varmistava neuvonta, lääkereseptien yhteisvaikutus- ja muut tarkistukset sekä terveysneuvonta.

Selvityksestä kävi ilmi, että suurin rahallinen arvo on apteekkien maksuttomalla terveysneuvonnalla (411 milj. euroa/vuosi) ja lääkemääräysten noudattamisen varmistavalla neuvonnalla (146 milj. euroa/vuosi).

Arvioinnin pohjana käytettiin julkisia tutkimustuloksia, asiantuntijapaneelia sekä kyselyä, johon vastasi yli 200 apteekkaria ja terveyskeskusten yli- ja apulaisylilääkäriä. Vastaavaa selvitystä apteekkien ilmaispalveluiden arvosta ei ole Suomessa aiemmin tehty.

– Toivottavasti tämä selvitys avaa niidenkin silmät, jotka eivät ole vielä ymmärtäneet maankattavan apteekkiverkostomme ja korkeasti koulutetun apteekkihenkilökuntamme arvoa terveydenhuollolle, Vidgrén toteaa.

Lisätietoja tutkimuksesta: talousasiantuntija Ilkka Harjula, Suomen Apteekkariliitto, puh. (09) 2287 1236 tai 050 538 4458.

Suomen Apteekkariliitto (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu apteekkareiden muodostama yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa ammatillisia, tietoteknisiä sekä koulutus- ja viestintäpalveluita jäsenilleen.