Tiedotteet  |  17.06.2014

Lääkkeet halpenevat, ruoka kallistuu

Lääkkeiden hintakehitys on täysin päinvastainen kuin ruoan ja useimpien muiden kulutushyödykkeiden.

Kansalaisten reseptilääkkeistään maksama hinta oli maaliskuussa 2014 liki 20 prosenttia vähemmän kuin lääkevaihdon alkaessa huhtikuussa 2003. Itsehoitolääkkeet ovat halventuneet samassa ajassa kolmisen prosenttia. Kuluttajahinnat ovat keskimäärin nousseet reilussa kymmenessä vuodessa yli 20 prosenttia, elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat yli 30 prosenttia ja taksimatkat liki 50 prosenttia. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen tilastoista.

Reseptilääkkeiden hintojen halpeneminen on kompensoinut myös jo viime vuoden helmikuussa toteutetut lääkekorvausten leikkaukset, jotka nostivat hetkeksi kuluttajien lääkekustannuksia (kaavio 1).

– Samaan aikaan, kun lähes kaikkien tavaroiden ja palveluiden hinnat ovat Suomessa nousseet, ovat lääkkeiden hinnat koko ajan laskeneet. Potilaiden näkökulmasta meillä on erittäin toimiva järjestelmä. Hinnat ovat laskeneet, mutta silti lääkkeiden saatavuus ja apteekkipalveluiden laatu on kyetty säilyttämään erinomaisella tasolla, Apteekkariliiton toimitusjohtaja Ilkka Oksala toteaa.

Lääkkeiden osuus terveydenhuoltomenoista EU:n pienimpiä

Suomessa lääkkeiden osuus terveydenhuoltomenoista on EU:n pienimpiä ja selvästi alle keskiarvon. Lääkkeiden osuus terveydenhuoltomenoista on ollut Suomessa laskussa vuodesta 2004 ja on nyt samalla tasolla kuin vuonna 1996 (kaavio 2). Samalla apteekkien toimittamien reseptien määrä on koko ajan noussut. Vuonna 2003 reseptejä toimitettiin 40 miljoonaa ja ennakkotiedon mukaan viime vuonna 53 miljoonaa reseptiä.

Huhtikuussa 2009 käyttöönotettu lääkkeiden viitehintajärjestelmä edisti lääkevaihtoa edullisimpiin lääkkeisiin, sillä viitehintajärjestelmässä lääke korvataan asiakkaalle lääkeryhmälle määritellyn viitehinnan mukaan. Sen ylimenevä osuus jää kokonaan asiakkaan maksettavaksi.

Kansaneläkelaitoksen tilastojen mukaan lääkevaihto on säästänyt potilaiden lääkemenoja yli 587 miljoonaa euroa huhtikuusta 2003 toukokuuhun 2014. Kela on säästänyt lääkekorvausmenoissa liki 124 miljoonaa euroa, eli yhteensä säästöä on kertynyt 711 miljoonaa euroa. Reseptilääkkeiden hintojen halpeneminen on säästänyt vähintään saman verran.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Ilkka Oksala, p. 050 301 8590

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.