Tiedotteet  |  21.05.2014

Apteekkariliitto myönsi 30 000 euron tutkimusapurahan

Suomen Apteekkariliitto on myöntänyt 30 000 euron apurahan proviisori, DI Heini Karille lääkehoidon kokonaisarvioinnin vaikuttavuuden tutkimiseen.

Väitöskirjatutkimuksen aiheena on lääkehoidon kokonaisarvioinnin ja omahoitosuunnitelman vaikuttavuus ja kehittäminen. Tarkoituksena on luoda moniammatillinen malli, jossa julkinen terveydenhuolto ja avoapteekit toimivat yhteistyössä lääkehoitosuunnitelmien laatimisessa.

Mallia testataan Tornion terveyskeskuksessa ja Alatornion apteekissa. Tutkimuspotilaille tehdään lääkehoidon tarkistus, terveyshyötymallin mukainen terveys- ja hoitosuunnitelma sekä lääkehoidon kokonaisarvioinnin (LHKA) perusteella laadittu lääkehoitosuunnitelma.

Tutkimuksessa seurataan lääkehoitoon liittyviä ongelmia, lääke- ja terveydenhuoltomenoja sekä potilaan toimintakykyä ja elämänlaatua kolmen vuoden ajan.

Apuraha myönnettiin Apteekkariliiton hallinnoimasta Käytännön farmasian ja farmasian edistämisrahastosta.

Lisätietoja: farmaseuttinen johtaja Sirpa Peura, p. 050 567 9005, sirpa.peura@apteekkariliitto.fi, proviisori Heini Kari, p. 09 587 2600, heini.kari@apteekit.net

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita.