Tiedotteet  |  11.04.2014

Apteekkareilta yli 100 000 euroa Uudelle Lastensairaalalle

Apteekkareista tuli Uuden Lastensairaalan kunnialahjoittajia

Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekkarit lahjoittivat yli 100 000 euroa Uuden Lastensairaalan rakentamiseen ja ylsivät näin kunnialahjoittajiksi.

Apteekkariliitto haastoi jäsenapteekkarinsa keräykseen viime marraskuussa. Haastekeräys päättyi maaliskuun lopulla, johon mennessä lahjoituksia kertyi yhteensä 107 049 euroa.

Uusi Lastensairaala 2017 -säätiön ja -tukiyhdistyksen puheenjohtaja Anne Berner julkisti keräyksen tuoton perjantaina Helsingissä alkaneilla Apteekkaripäivillä.

– Olemme erittäin iloisia siitä, että Suomen Apteekkariliitto ja sen jäsenyritykset ovat mukana tässä historiallisessa hankkeessa, jossa Suomeen rakennetaan maailman paras lastensairaala lapsille ja heidän auttajilleen, Anne Berner kiitti Apteekkariliittoa ja liiton jäsenyrityksiä.

Berner muistutti, että Suomessa lasten- ja nuorten terveydenhoito on maailman kärkiluokkaa, mutta kehittyäkseen se vaatii kunnolliset puitteet. Vanhan rapistuvan Lastenklinikan tilalle tarvitaan kipeästi uusi sairaala, jotta lasten hyvä hoito olisi mahdollista tulevaisuudessakin. Bernerin mukaan Uudessa Lastensairaalassa huipputason hoidon lisäksi lapsen ja perheen kokemus sairaalasta ja hoidosta ovat keskiössä.

Lääketieteen ja lääkehoitojen huiman kehityksen ansiosta yhä useampi vakavasti sairas lapsi paranee tai voi elää tavallista elämää sairaudestaan huolimatta.

– Me Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekkarit haluamme tukea lasten kehittyviä hoitoja ja olla mukana rakentamassa Uutta Lastensairaalaa, Apteekkariliiton puheenjohtaja, apteekkari Riitta Andersin totesi.

Helsingin Meilahteen rakennetaan vuoteen 2017 mennessä Uusi Lastensairaala, jossa hoidetaan vaikeasti sairaita lapsia ympäri Suomen. Se korvaa Lastenklinikan ja Lastenlinnan vanhentuneet ja rapistuvat tilat. Tukiyhdistyksen tavoitteena on kerätä rakentamiseen 30 miljoonaa euroa lahjoituksina yrityksiltä ja yksityisiltä henkilöiltä. Tähän mennessä lahjoituksia on kertynyt jo noin 23,2 miljoonaa euroa.

Lisätietoja: Tukiyhdistyksen puheenjohtaja Anne Berner, p. 0400 468 180 ja Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188.

Suomen Apteekkariliitto ry (www.apteekkariliitto.fi) on vuonna 1897 perustettu yksityisiä apteekkeja edustava yhdistys. Apteekkariliitto kehittää eettisesti ja ammatillisesti korkeatasoista apteekkitoimintaa osana terveydenhuoltoa ja tuottaa jäsenilleen apteekkitoimintaa tukevia palveluita. Apteekkariliittoon kuuluu lähes kaikki maamme yksityiset apteekkarit.