Suomen Apteekkariliitto
Ohita siirtymislinkit
Apteekkariliitto
Apteekkitieto
Töihin apteekkiin
Viestintä
Asiakkaille
Ohita siirtymislinkit
Asiakkaille
Apteekkien yhteystiedot
Annosjakelupalvelu
Apteekin astmapalvelu
Apteekkisopimus
Lääkehoidon kokonaisarviointi
Asiakasesitteet
Lääkkeiden hinnat
Lääke- ja terveystieto
Terveydeksi! -lehti
Tupakasta vieroitus
Suomen Apteekkariliitto
Pieni Roobertinkatu 14 C, 00120 Helsinki
Puh: (09) 228 711, Fax: (09) 647 167
Sähköposti: info@apteekkariliitto.fi
Kaikki yhteystiedot
Saapumisohje
 Apteekkariliiton tiedotussivusto influenssapandemiaa varten
 Etsi apteekki
Suolan vähentäminen säästäisi miljoonat sydän- ja verisuonitaudeilta ja aivohalvauksilta 

26.11.2009 

Liiallinen suolan käyttö on tunnetusti epäterveellistä, mutta monet suomalaiset ja valtaosa maailman ihmisistä syö sitä noin 10 grammaa päivässä, mikä on kaksinkertaisesti suosituksia enemmän.

Kuitenkin jos suolan käyttö tippuisi 5 grammalla, vähentyisivät sydän- ja verisuonitaudit lähes neljänneksen ja aivohalvaukset lähes viidenneksen, uudessa tutkimuksessa arvioidaan. Tämä ehkäisisi arviolta 1,2 miljoonaa aivohalvausta ja 3 miljoonaa sydän- ja verisuonitautien oiretta joka vuosi.

Tiedot ilmenevät British Medical Journal:ssa julkaistusta katsaustutkimuksesta, jossa yhdistettiin 13 suolatutkimuksen aineistot. Yhteensä ne koostuivat yli 170 000 ihmisen tiedoista. Tutkimukset oli tehty Suomessa, Hollannissa, Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Kiinassa. Seuranta-ajat vaihtelivat 3,5 vuodesta 19 vuoteen.

Suolan käyttöä ei voida vähentää vain kansalaisten valistuksella, sillä merkittävä osa saamastamme suolasta lisätään ruokaan elintarviketeollisuuden toimesta ja esimerkiksi ravintoloiden keittiöissä. Tämän vuoksi tarvitaan myös viranomaisten toimia, tutkijat kirjoittavat.

Sydän- ja verisuonitaudit ovat maailmanlaajuisesti yleisin yli 60-vuotiaiden ja toiseksi yleisin 15-59-vuotiaiden kuolinsyy. (Uutispalvelu Duodecim)

 
Suomen Apteekkariliitto